Tekniker på Coca-Cola utsattes för ljusbåge och ”en otrolig tryckstöt”
I dagarna inträffade det en allvarlig händelse på läskjätten Coca-Cola i Jordbro då en tekniker som gjorde översyn av en maskin blev utsatt för en ljusbåge och ”en otrolig tryckstöt”. Coca-Cola kommenterar idag det inträffade.
När översynen av den aktuella maskinen i bolagets anläggning påbörjades utlöstes ett larm. I samband med att detta larm hanteras går enligt uppgift en tekniker in i ett elskåp och tar ut ett kretskort för att genomföra kontrollmätning av en säkring. Kretskortet bedömdes emellertid vara helt och sattes tillbaka. Men teknikern gör enligt bolaget inte rätt.
”Tekniker genomför inte bryt och lås enligt rutin och krav vid detta jobb”, skriver man i en anmälan.
Efter en ny start av systemet uppstår samma fel igen.
”Samma felkod uppstår igen varpå teknikern vill kontrollera säkringen igen och går då in i samma elskåp igen, utan utförande av bryt och lås och tar ut kretskort igen och kontrollmäter. Säkringen visar sig återigen vara hel och kortet monteras tillbaka genom att den förs in i spåren som leder kortet in till kontakterna på skenan. När kortet trycks in i dessa så uppstår en ljusbåge och teknikern upplever en otrolig tryckstöt”, skriver bolaget.
”Teknikern upplever en psykologisk chock och ser att hans hand är svart av sotet som uppstått från kretskorten.”
Teknikern fördes enligt uppgift till sjukhus.
Så här kommenterar Coca-Cola det inträffade:
”Vi hade måndagen den 19 oktober ett allvarligt tillbud på vår site i samband med felsökning i en maskin. Ingen skadades i olyckan eller behövde vård men som rutin uppsöktes vårdcentralen för tillsyn. Personen i fråga mår bra. Säkerhet är alltid vår främsta prioritet och vi har noggranna rutiner vid den här typen av arbete, vi kan dock konstatera att dessa rutiner inte har efterlevts i detta tillfälle. Tillbudet anmäldes till Arbetsmiljöverket och vi gör nu en intern utredning för att undersöka vad vi kan göra för att minska risken för att något liknande händer igen”, skriver Marie von Satzger, kommunikationschef på Coca-Cola, i ett mejl till FoodMonitor.