Kund blev hotfull efter att ha blivit hänvisad till ”coronalinjen” i Willys butik i Vänersborg
Tidigare denna månad uppstod det en hotfull situation i en butik i Vänersborg som tillhör kedjan Willys. En kund uppskattade inte att bli hänvisad till ”coronalinjen”.
”Medarbetare 1 arbetar i kassan med en kund som står och packar sina varor under tiden hon läser in kundens varor i kassan. Bakom står en kund som pratar högljutt i telefon. Kund 1 har inte betalat än och kund 2 går fram till kortläsaren för han tror antagligen att kund 1 är klar. Medarbetare 1 ber honom vänligt att han skall vänta och backa tillbaka till coronalinjen i golvet och förklarar att kund 1 är inte klar. Han exploderar och börjar gapa, skrika och svära. Han säger: va fan, du ska visa respekt upprepade gånger och är mycket hotfull, ger sig inte och står och gapar. Han står och samtidigt och viftar med armarna”, skriver bolaget i en anmälan.
”Kund 1 blir rädd och står kvar nere vid bandet. Medarbetare 1:s kollega i förbutiken reagerar och frågar varför han skriker på medarbetare 1 och då vänder han och går snabbt mot henne och viftar med armarna och gapar på henne också i flera minuter. Medarbetare 2 tar upp telefonen och säger att vi ringer polisen nu. Detta sker ungefär 10:45. Men han fortsätter hotfullt och säger: jag väntar på er ikväll utanför upprepade gånger. Till slut kommer två kollegor från golvet, Medarbetare 3 och medarbetare 4 och pratar med kunden. Efter en diskussion så vänder han och går mot utgången, men stannar flera gånger och gapar mot personalen. Medarbetarare 1 upplever hela situationen mycket obehaglig och hotfull.”