Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
Konsumentverket: Micael Bindefeld AB:s gåvor till influencers strider mot alkohollagen
Konsumentverket har granskat hur företaget Micael Bindefeld AB i Stockholm marknadsfört alkoholdrycken ”Freixenet Cordon Negro Organic Brut Cava” på Instagram och funnit att marknadsföringen strider mot gåvoförbudet i alkohollagen. Det framgår av ett brev som myndigheten i dagarna skickat till bolaget.
”Konsumentverket kan konstatera att alkoholdryck, i marknadsföringssyfte, har getts som en gåva i form av ett bud till i vart fall åtta stycken influencers. Enligt 7 kap. 2 § andra stycket alkohollagen framgår det att det inte är tillåtet att ge bort alkohol som gåva för att marknadsföra tjänster eller andra varor än alkoholdrycken. Av Konsumentverkets allmänna råd framgår också att det är förbjudet att lämna alkoholdrycker som gåva vid marknadsföring av andra tjänster än alkohol”, skriver Konsumentverket i brevet.
”På Micael Bindefelds instagram förekommer så kallade stories som visar när olika personer öppnar paketen. Brevet som medföljer i paketet är även undertecknat med Micael Bindefeldt AB.”
Konsumentverket har begärt att Micael Bindefeld AB ytrar sig i ärendet senast den 14 december.
FoodMonitor har sökt Micael Bindefeld AB.
/FoodMonitor