Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
Kadmium i barngröt från Sverige
I dagarna återkallade livsmedelsföretaget Nestlé produkten Sinlac Specialgröt, som tillverkas bland annat i Sverige, eftersom den enligt bolaget kan ”innehålla förhöjda halter av kadmium”. I ett larm från det polska livsmedelsverket anges det att en batch av produkten som tillverkats i Sverige innehåller mer än dubbelt så mycket kadmium som det europeiska gränsvärdet. Enligt myndigheten utgör produkten en allvarlig risk för människors hälsa.
”Det svenska företaget har producerat Sinlac Specialgröt med satsnummer 01960291R med höga nivåer av kadmium. Produkten har levererats till Norge, … och Sverige … ”, skriver livsmedelskontrollen på Helsingborgs kommun om Nestlé Sverige AB i Helsingborg i ett tillägg till larmet.
Analyser visar enligt uppgift att batchen av produkten som tillverkats av Nestlé Sverige AB innehåller 0.090 till 0.097 milligram kadmium per kilo. Gränsvärdet inom EU ligger på 0.04 milligram per kilo.
Bäst före datum för batchen är den 30 september nästa år.
Enligt uppgift kan det vara så att Nestlé tagit emot kontaminerat ris från Italien till sin fabrik i Polen som processat riset. Den polska verksamheten, Nestle Polska S.A., har enligt uppgift angett att ris med kadmiumnivå lägre än 40 ppb får levereras till dem men att det av misstag levererats ett parti vitt ris på 144 ton som innehöll kadmium i en halt över 40 ppb.
Ett antal av produkter från Nestlé har återkallats i Polen. Andra länder som berörs av larmet är Tjeckien, Norge, Portugal och Slovakien.
/FoodMonitor
Fakta:
Bland annat så här skriver Nestlé i ett pressmeddelande om sitt återkallande av produkten i Sverige:
”Nestlé återkallar produkten Nestlé Sinlac Specialgröt, serienummer 01960291R, med bäst före datum 09.2021, eftersom kadmiumnivån i produkten inte uppfyller lokala lagstadgade krav.”
”De uppmätta nivåerna av kadmium innebär inte någon akut hälsofara vid konsumtion men produkten bör inte konsumeras. Förhöjda halter ska inte förekomma i Nestlés produkter och som en försiktighetsåtgärd stoppas den aktuella produkten för försäljning.”
”Vi ber alla konsumenter som har köpt produkten att inte konsumera den och återlämna den i butik för kompensation, alternativt kontakta Nestlés konsumentkontakt.”