Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
Konsumenter anmäler Drinko och drinko.se
De senaste månaderna har det kommit in ett antal anmälningar mot verksamheten Drinko och webbsajten drinko.se till Konsumentverket. Konsumenter berättar för myndigheten att de beställt och betalat för alkohol men inte fått några leveranser.
”Har beställt varor för 716 kronor och betalat. Har ej fått det jag beställt. Har skickat mejl flera gånger men de svarar ej”, skriver en konsument i en anmälan.
”Vi har gjort en beställning på deras hemsida. Det fanns bara kortalternativ så jag betalade direkt i samband med att ordern lades. Betalade även fraktbolaget i samband med beställningen. På hemsidan står det att det tar 6-12 vardagar att få leveransen så när vi inte hört något mer från de bortsett från orderbekräftelsen så började vi försöka kontakta de i hopp om att få svar varför leveransen dröjer. Vi har inte fått något svar och både mailadressen och telefonnumret som hittades efter mycket sökande har upphört. Det står att man har ångerrätt i 10 dagar från att varan lämnat drinko. Eftersom de fortfarande inte skickat varorna har vi med andra ord rätt att ångra köpet och få pengarna tillbaka. Om vi bara hade kunnat få kontakt med dem vilket vi inte kan. Vi känner en stor oro att vi varken kommer få våra varor levererade eller pengarna tillbaka. Hoppas att ni kan hjälpa oss och även se till att sidan stängs (eller att företaget skärper till sig) så inte fler drabbas”, skriver en annan konsument i en anmälan.
Här är några fler anmälningar som konsumenter gjort mot verksamheten:
”Beställde varor som jag betalat för den 15 okt. 2020 Leveransen skulle ta 6-12 dagar enligt företaget Drinko.se. Det har nu tagit MER än en månad och jag kan inte få tag på dem. Varken mailadress eller telefonnummer”
”Denna sida erbjuder försäljning och leverans av alkoholvaror. De tar betalt men inga varor skickas. De har skrivit på hemsidan att man kommer få en en länk för att boka frakt men på orderbekräftelsen står inget annat än vad som är beställt, faktura adress och betalmetod. Det står på deras hemsida att du kan ringa eller skriva till dem via mail om man har frågor. Men på hemsidan finns varken telefonnummer eller mailadress.”
”Jag vet dumt av mig. Jag är 18 men försökte köpa alkohol på nätet eftersom jag trodde det gick men senare när jag läste på deras hemsida står de 20 års gräns. Då ville jag ångra min order och få återbetalning. Men deras kundservice är inte så bra och de har inte svarat på mail på snart 2 veckor. Hur ska jag göra?”
”Lade en beställning … men jag har inte fått någon bekräftelse på min beställning eller betalning. Har även bokat frakt med ett danskt åkeri samt betalt för denna men de har nu meddelat mig att de inte kan leverera och ska betala dessa pengar åter till mig. Det är 600 kronor i frakt. Beställningen med öl och läsk har kostat mig 1 520.93 kronor som jag swishade… . Har provat att maila till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. men den adressen finns inte. Finns inga andra kontaktuppgifter att hitta.”
Det har även kommit in anmälningar mot Drinko till EEC Sverige som ger konsumenter kostnadsfri rådgivning om konsumenträttigheter vid gränsöverskridande handel inom EU, Island, Norge och Storbritannien.
”Konsumenten har köpt alkohol av Drinko som inte har levererats i avtalad tid”, skriver EEC i en tjänsteanteckning om ett telefonsamtal från en konsument.
På sin webbplats, där det säljs ett antal olika alkoholprodukter, påstår Drinko att man levererar från Tyskland.
"Från vårt lager i Flensburg, Tyskland erbjuder vi våra kunder ett stort urval av dryckesvaror & dagligvaror från de största producenterna till de minsta lokala aktörerna på marknaden", skriver man.
FoodMonitor söker Drinko.
/FoodMonitor