Svensk Fågel: försäljning och export av svensk kyckling och kalkon ökade under pandemin
Branschorganisationen Svensk Fågel meddelar att man upplever en stor ökning i försäljning och export av svensk kyckling och kalkon under pandemin. En förklaring är enligt organisationen att svenskarna söker trygg, svensk mat och vill stötta den egna produktionen.
”Under 2020 åt svenskarna mindre ute på restaurang och i storhushåll och i högre utsträckning hemma. Därmed gjorde konsumenterna ett mer aktivt val i sina inköp av mat och vad som faktiskt landade på tallriken. Att maten ska vara svensk samt en vilja att stötta svenska bönder och landets matproduktion, kan och vara en förklaring till att svensk kyckling väljs i högre utsträckning av konsumenterna i Sverige”, skriver Svensk Fågel i ett pressmeddelande.
Enligt Svensk Fågel ökade den inhemska försäljningen från Svensk Fågels medlemsföretag med 5.3 procent, produktionen ökade med 5.5 procent till 161 900 ton och exporten/utförseln till EU och tredje land ökade med 24.4 procent.