”Om den höga sjukfrånvaron fortsätter kommer leveranskvalitén att minska”. Så skriver butikskedjeägaren Bergendahls Food AB i Hässleholm i dagarna som svar på en förfrågan från Livsmedelsverket. Bolaget ser nu en BETYDANDE påverkan av covid-19. Man ser också ett behov av bättre kommunikation mellan Folkhälsomyndigheten och vissa namngivna spelare. Organisationen Livsmedelshandlarna håller med om det.
– Är det så att vi inte har ordentligt med personal på våran logistikavdelning så har vi svårt att förse butikerna, säger Robert Badics, säkerhetschef på Bergendahls.
Så här skriver Bergendahls i ett dokument till Livsmedelsverket: ”Kommunikationen MÅSTE förbättras mellan FHM och oss via SvDH och Svensk Handel så att regeländringar kan anpassas utan att oklarheter uppstår mot kunden samt att information till allmänheten tydligt kan förmedlas”
”Fortsatt hög sjukfrånvaro med höga volymer samt att det är svårt att rekrytera extrapersonal.”
FoodMonitor har frågat Pär Bygdeson på Livsmedelshandlarna hur han ser på frågan om kommunikationen med Folkhälsomyndigheten.
Så här skriver han in ett mejl till FoodMonitor: ”Jag håller med att kommunikationen från FHM inte fungerar bra. Ett stort problem är att de jobbar baklänges, först presskonferens, sedan börjar de skriva föreskrifter, därefter remiss och eventuell vägledning. Först därefter, vilket kan vara en vecka efter presskonferensen, kan vi skriva rutiner som ska gälla i butik. Givet oron och läget med pandemin blir det rörigt och oroligt i onödan under den veckan”