Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
Försökte Linas Matkasse olovligen ingå ett avtal med ett barn?
Enligt en konsument har matkassebolaget Carolinas Matkasse AB i Spånga nyligen varit i kontakt med dennes barn i samband med försäljning av en matkasseprodukt. Linas matkasse och deras samarbetspartner finansbolaget Collector Bank har enligt uppgift därefter skickat fakturor och en påminnelseavgift. Konsumenten har i dagarna vänt sig till Konsumentverket med en anmälan.
”Hade ingen kontakt med dem innan de uppringde och sade jag hade beställt matkasse. Jag har aldrig hört talas om dem tills det”, skriver konsumenten i anmälan.
”Den tionde februari blev min fru uppringd av dem (Linas Matkasse /red) och hon pratar inte svenska så hon gav mobilen vidare till dottern som knappt behärskar språket då vi är bosatt i Sverige i 2 år. Dottern är bara 15 år gammal. I samtalet frågade försäljaren efter mig (pappan) och sade till min dotter att hennes pappa hade beställt matkasse från dem även fast min dotter nekade till det. Min dotter sa att försäljaren var väldigt på henne och försökte övertala om allt, jag samtycker att hon togs nytta av på grund av hennes språksvårigheter. Några dagar efter fick jag matkassen till min adress och tänkte okej jag kan bara betala av fakturan och slippa allt trubbel. Jag ringde upp dem och frågade om de kommer skicka faktura på matkassen då jag hade inte fått någon faktura medskickat. På deras kundservice sade dem att fakturan skickas via mejl men jag fick aldrig något på mitt mejl. Det dröjde så pass länge att jag fick påminnelseavgift på fakturan som jag aldrig fått via varken mejl eller på pappersform. Jag fick ringa upp igen.”
Enligt dokument som FoodMonitor har tagit del av så tycks Linas Matkasse nu vilja få betalt över tusen kronor för tre middagar för sex personer från konsumenten. Bolaget vill även ta ut en påminnelseavgift.
FoodMonitor söker Linas Matkasse för en kommentar.
/FoodMonitor