Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
Från Sverige: konsumenter har lättare att se livsmedels ursprung i butik
Ursprungsmärkningen Från Sverige meddelar att konsumenter upplever att det är enklare att i butik se var livsmedel har sitt ursprung. Man uppger även att en undersökning visar att 83 procent av de konsumenter som känner till deras märkning har ett stort förtroende för den.
”Det blir allt enklare att se ursprung på mat och dryck i butiken. Idag tycker fler än fyra av tio (40 procent) att det är enkelt att se ursprunget, jämfört med knappt 25 procent när märket Från Sverige etablerades 2016. Det visar den årliga undersökningen som Demoskop genomfört på uppdrag av Svenskmärkning”, skriver Från Sverige i ett pressmeddelande.
”Märket Från Sverige är ett välkänt ursprungsmärke bland konsumenter i Sverige med 84 procent kännedom. Högst kännedom återfinns bland unga vuxna upp till 29 år. De unga är också beredda att betala något mer för svenska råvaror och livsmedel.”
Enligt Från Sverige växer konsumenternas förtroende för deras märkning.
– Förtroendet för Från Sverige-märkningen är starkt växande från en redan hög nivå. Av dem som känner till märket har fler än åtta av tio (83 procent) stort förtroende för Från Sverige, säger Ulrika Ekström, vd på Svenskmärkning, i pressmeddelandet.
/FoodMonitor