ICA banken ändrar marknadsföring efter Konsumentverkets kritik
Konsumentverket säger sig ha upptäckt brister i hur ICA banken marknadsför krediter på Google. Enligt Konsumentverket är marknadsföringen otillbörlig enligt marknadsföringslagen. ICA banken rättar sig nu.
I ICA bankens marknadsföring på google.com står det ”ränta från 3.84 procent”. Men enligt Konsumentverket bör näringsidkare inte framhålla frånräntesatser.
”Konsumentverket anser inte att ICA Bankens marknadsföring är måttfull. Aktuell marknadsföring kan vilseleda konsumenter om vilken ränta som ska komma att erhållas. Verket anser även att en frånräntesats kan missleda konsumenter om de ekonomiska konsekvenserna av den ifrågavarande krediten. Detta då samtliga konsumenter inte har möjlighet att erhålla den angivna frånräntesatsen vilket kan innebära en sämre kreditsituation än den som marknadsförs. En frånräntesats kan dessutom locka konsumentertill att fatta oöverlagda beslut då konsumenter kan uppfatta ett erbjudande med frånräntesats som extra lukrativt”, skriver Konsumentverket i dagarna i ett brev till ICA-banken.
”Då marknadsföringen strider mot måttfullhetskravet strider den även mot god marknadsföringssed och är att anse som otillbörlig.”
ICA banken meddelar alltså att man nu rättar sig.
”Vi har tagit del av Konsumentverkets kritik och kommer att anpassa vår annonsering i enlighet med deras synpunkter. Vår ambition är alltid att vara tydliga och konsumentvänliga, så om det finns risk för missförstånd tar vi givetvis det på allvar”, skriver Pia Widell Cordén, kommunikationschef ICA Banken, i en kommentar till FoodMonitor.