Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
Aloba21
Aloba Foods har läge att komma före Orkla med svenskt ärtprotein
Som FoodMonitor berättat om tidigare så meddelade livsmedelskoncernen Orkla i dagarna att de i höst siktar på att bli först ut med produkter gjorda på svenskt ärtprotein. Det imponerade emellertid inte på Lars Johansson som är vd i livsmedelsföretaget Aloba Foods AB i Lund som planerar för att släppa sådana produkter på marknaden redan i augusti.
– De kommer inte att vara först för vi släpper produkter redan i augusti. Vi har presenterat detta för ICA, Axfood, Coop och Bergendahls och gänget. Vi är till 99 procent säkra att vi kommer vara först, säger han.
– Vi har produkterna färdiga. De ligger på vårt lager just nu.
Varför ska konsumenter välja era produkter istället för Anammafärsen och Anammaburgaren?
– Jag tycker så här: man ska välja oss för att nummer ett vi tillverkar i Sverige på över 90 procent nordiska råvaror, vi har en bra smak som konsumenten vill ha och sedan har vi helt sojafritt.
Sojafritt är en poäng?
– Det är en jättestor poäng. Det är jättemycket diskussion om soja och vi är helt sojafria. Och vi har även vävt in havet med algerna som vi har i vår produkt. Det är vi unika med. Det finns det ingen annan som har.
Produkterna i Aloba Food AB:s sortiment tillverkas i Simrishamn i en anläggning som tillhör företaget Vegofood.
– Det är Vegofoods anläggning som vi hyr in oss i helt enkelt. De kör produktionen medan vi har vår produktutvecklare och tekniker med när de kör.
Vad är taket i den anläggningen?
– Vi har möjlighet att expandera enormt.
Lars Johansson berättar att Aloba Foods i dagsläget har 15 butiker som man levererar till. Nu vill man alltså ta steget till de stora kedjorna.
– Vi väntar på svar från kedjorna om vi kommer in centralt.
Enligt Lars Johansson siktar Aloba Food på att på sikt ta tio till femton procent av marknaden i segmentet. Det innebär fler produkter.
– När vi säger tio till femton procent av marknaden så är det inte med två artiklar. Vi har redan fyra fem artiklar på gång som kommer i början av nästa år. Först ut nu i augusti är hamburgare och färs.
På Orkla tycks man se positivt på att konkurrera med Aloba Foods i segmentet.
”Vi hade inte hört talas om Alobas satsning tidigare, men roligt att höra att det är fler som ser intresset i lokala råvaror och driver utveckling. Det finns ju en stor potential att utveckla användningen av ärta som växtprotein”, skriver Sara Paulsson, kommunikationschef på Orkla, i ett mejl till FoodMonitor.
HÅKAN FRISELL
Fakta:
Aloba Foods AB.
Ägs enligt uppgift till lika stora delar av Måns Danielsson från mat.se, utvecklingsbolaget Adventure och det norska bolaget Seaweed Solutions.
Registrerades hos Bolagsverket förra året.
Antal anställda: 3.
Aloba Food AB:s produkter som ska lanseras i augusti innehåller enligt uppgift nordiskt ärtprotein, gråärt, korn, havre och alger från havet utanför Trondheim.
Foto: Aloba Food AB.