Konsumentverket kritiserar Dagens Industri för otillåten marknadsföring av tobak
Tidningen Dagens Industri har smugit med tobaksreklam i ett pressmeddelande som man publicerat på sin sajt. I pressmeddelandet fanns det med länkar till sajten snusnetto.com där tobaksvaror säljs. Det påstår Konsumentverket som nu riktar kritik mot tidningen.
”Framställningen inleds med rubriken ”HAR DU PROVAT ATT KÖPA DITT SNUS ONLINE” och i brödtexten anges ”Störst är utbudet på snusnetto.com där du kan hitta alla tänkbara sorter”. Framställningen innehåller således direkta uppmaningar att köpa sitt snus online och då på snusnetto.com”, skriver Konsumentverket i ett dokument.
”Konsumentverket kan konstatera att den aktuella framställningen, i form av ett pressmeddelande, smälter samman med tidningens andra artiklar genom sin layout, färgsättning och typsnitt. Det är således fråga om native-annonsering. Som ovan konstaterat är det inte den yttre formen som avgör huruvida framställningen är redaktionell, utan om budskapets innebörd och syfte är att betrakta som kommersiell. Att framställningen anges utgöra en ”Pressrelease” påverkar inte heller framställningens karaktär eller hur den bör bedömas.”
Konsumentverket har begärt att Dagens Industri ska svara på kritiken senast den 15 mars.
FoodMonitors kommentar: det handlar om att Konsumentverket anser att den aktuella marknadsföringen är otillåten och att Lag om tobak och liknande produkter (LTLP) innebär en inskränkning av yttrandefriheten. Detta alltså trots att tidningen har skydd enligt yttrandefrihetsgrundlagen (YGL).