Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
{akeebasubs !*}
”Frätskador” på kakförpackningar på Lidl
Det här är en plusartikel. Prenumerera på plus i 6 månader eller ett år. Med plus får du obegränsad tillgång till FoodMonitor. 
Prenumerera här!
Är du redan prenumerant behöver du bara logga in för att läsa artikeln. 
{/akeebasubs}
{akeebasubs *}
liIMG 0048
”Frätskador” på kakförpackningar på Lidl
Konsumenter har rapporterat om avvikelser på kakförpackningar som säljs i butikskedjan Lidl:s butiker som ser ut som frätskador. En livsmedelsinspektör på Österåkers kommun kontaktade bolaget redan i september men har inte fått någon förklaring.
”En kund som köpt kakan Iced Custard Brioche från MAITRE Jan Pierre upptäckte efter att kakan ätits upp att aluminiumformen hade frätskador som orsakat hål i botten och på kanterna”, skriver Österåkers kommun i ett mejl till Livsmedelsverket.
liIMG 0047Det var i mitten av september som en konsument besökte livsmedelskontrollen på Österåkers kommun och visade upp den aktuella förpackningen som inköpts i en Lidl-butik.
Kommunen informerade enligt uppgift direkt Lidl centralt och bolaget berättade då att ytterligare en konsument drabbats. Lidl säger då också, enligt uppgift, att man ska kontakta den aktuella leverantören.
Men sedan verkar ingenting hända tills för några dagar sedan då den anmälande konsumenten undrar vad kommunen kommit fram till i ärendet.
Då mejlar kommunen Lidl och informerar på nytt även Livsmedelsverket.
UPPDATERAD.
"Vi fick kännedom om detta i september och vår leverantör har skickat in Declaration of Compliance som visar att förpackningen är livsmedelsgodkänd och att det inte finns något som kan vara hälsofarligt i förpackningen. Vi har haft en dialog med berörda kunder, skriver Josefine Pettersson, informatör på Lidl, i ett mejl till FoodMonitor.
/FoodMonitor
Foto: Österåkers kommun. 
{/akeebasubs}