Franzéns Charkuterier vann två nya mål mot Livsmedelsverket
Det lilla charkbolaget Franzéns Charkuterier i Örsundsbro har i dagarna vunnit två nya mål mot Livsmedelsverket i Förvaltningsrätten i Uppsala. Denna gång handlar det om att myndigheten beslutat om en för hög kontrollfrekvens – och tagit ut en felaktig avgift.
– Det var glädjande, igen, säger Kristofer Franzén som driver Franzéns Charkuterier.
Det var den 20 december förra året som Livsmedelsverket beslutade att Franzéns Charkuterier skulle ha en kontrollfrekvens på tio kontroller per fem år. Den 23 januari i år beslutade myndigheten dessutom om avgift för offentlig kontroll om 475 kronor.
Kristofer Franzén överklagade och yrkade enligt domstolen på att kontrollfrekvensen skulle ändras till i första hand två kontroller per fem och i andra hand fem kontroller per fem år.
Gällande avgiften anförde Kristoffer Franzén enligt domstolen bland annat det inte är ”rimligt att tvingas betala för ett undermåligt utfört arbete, som i sin tur orsakat honom merkostnader”.
Livsmedelsverket ska i ett yttrande ha ansett att beslutet gällande kontrollfrekvensen skulle upphävas men att avgiften skulle vara kvar.
Förvaltningsrätten i Uppsala kom i sin dom fram till att beslutet om kontrollfrekvens skulle upphävas. När det gäller avgiften på 475 kronor förlorade Livsmedelsverket även i denna del.
”Enligt förvaltningsrättens mening föreligger särskilda skäl att sätta ned avgiften helt när felaktigheten beror på verkets eget agerande. Överklagandet ska därför bifallas även i denna del och beslutet om debitering av avgift ska upphävas”, skriver Förvaltningsrätten i Uppsala i domen.
Kristofer Franzén tycker det vore bra om fler livsmedelsföretagare som får lida av felaktiga beslut från Livsmedelsverket överklagar dessa.
– Livsmedelsverket måste pressas hårdare. De kan inte göra så här felaktiga saker och inte rätta till dem trots att de vet att de gjort fel, säger han.
– Jag har påpekat för Livsmedelsverket så många gånger de senaste månaderna att de har gett felaktiga instruktioner om e-blanketten om hur kontrollfrekvens ska fyllas för sådana som mig som har försäljning både direkt till kund och till andra livsmedelsanläggningar. Det är det som är det stora problemet. De har inte tagit hänsyn till specialfallen.