Snusk med snus – Swedish Match Store tvingas rätta till hygienbrister omedelbart – enligt beslut från Göteborgs kommun
Miljöförvaltningen på Göteborgs kommun har i dagarna beslutat att verksamheten Swedish Match Store på Kungstorget, som drivs av Swedish Match Retail AB, omedelbart måste åtgärda brister i handhygienen vid snusmontering.
”Handskar användes under monteringen av snus och personalen tog av sig handskarna för att utföra andra arbetsuppgifter, såsom att ta emot leveranser, servera i kaféet eller hjälpa kunder i kassan. Vid återgång till monteringen av snus tog personalen på sig nya handskar utan att först tvätta händerna”, skriver kommunen i beslutet som kom efter det att man den 22 januari gjort ett kontrollbesök hos verksamheten.
Snusmontering innebär att snus packas och förbereds för försäljning, exempelvis genom att fylla små påsar eller dosor med snus. Under kontrollbesöket upptäckte miljöförvaltningen allvarliga brister i hur snuset hanterades på Swedish Match Store. Det konstaterades alltså att personalen inte följde korrekt handhygien, bland annat genom att inte tvätta händerna mellan olika arbetsuppgifter.
Enligt miljöförvaltningen är det avgörande att personalen följer god handhygien för att undvika smittspridning och säkerställa en säker livsmedelshantering. Engångshandskar får inte ersätta handtvätt utan ska användas som ett komplement. Om engångshandskar används på fel sätt ökar risken för bakterietillväxt, vilket kan leda till hälsorisker.
"Vi anser därför att ni inte uppfyller lagstiftningens krav på säkra livsmedel", skriver miljöförvaltningen i sitt beslut som man skickat till bolaget.
I beslutet från kommunen krävs nu detta av bolaget: "Ni ska införa och följa ett arbetssätt som säkerställer att personalen har god handhygien vid montering av snus"
Beslutet gäller omedelbart även om det överklagas.
Swedish Match har enligt miljöförvaltningen informerats om bristerna och getts möjlighet att lämna synpunkter. Bolaget ska ha uttryckt att de kommer att följa de föreskrivna åtgärderna, men att de behöver mer tid för att genomföra förändringarna.
UPPDATERAD
"Beslutet handlar om en brist i en rutin som nu har uppdaterats", skriver Robert Noord som är kommunikationschef för Swedish Match i Sverige.