Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
Den olagliga oxfilén – Tullverket litade på certifierad speditör
Tullverket låter certifierade speditörer i Göteborgs Hamn själva klarera sändningar från tredje land. Det gjorde att Yusen Logistics i Göteborg i dagarna utan godkännande från Livsmedelsverkets gränskontroll kunde leverera oxfilé från företaget Mataboi Alimentos S.A. i Brasilien till grossisten Quality Meat Gothenburg AB i Göteborg.
– Vi har fått uppgiften från Tullverket att det är speditören som har gjort aktiva val som har gjort att den här sändningen har kunnat frisläppas ur tullhänseende, säger Susanne Thofelt Berger på Livsmedelsverket.
– De svar vi har fått på mejl från Tullverket är att de inte ser att det är något systemfel utan de har ett system idag som förutsätter att speditörerna gör rätt. Att de följer de riktlinjer som de har från Tullverket.
Det verkar som att speditörerna kan göra väldigt mycket själva i Tullverkets system?
– Ja, Tullverket har förenklade förfaranden och blir det fel så blir det stora konsekvenser, säger Susanne Thofelt Berger.
– Tullverket har uppgett att de håller på att se över systemet för att förbättra det ytterligare för att minska antalet sådana här fall.
Det finns en koppling mellan Livsmedelsverkets system i gränskontrollen och det system som Tullverket använder. Men allting hänger alltså på att speditörerna gör rätt.
– Det finns en koppling. Tullen kan gå in i våra system och se om en sändning är godkänd eller inte och det ska de göra innan en sändning ska frisläppas ur tullhänseende. Det gör tulltjänstemännen om det är en vanlig klarering om Tullverket är inblandat själva. Men företag som har fått licens för att göra den här förtullningen gör det själva utan en aktiv inblandning av Tullverkets handläggare, säger Susanne Thofelt Berger.
– När godkännandet från gränskontrollen är klar då skickas det automatisk mejl från vårt TRACER-system till berörda speditörerna.
Hade det här aktuella fallet med oxfilén kunnat gå oupptäckt?
– Nu var det speditören som hörde av sig till gränskontrollen och undrade varför den här sändningen inte var godkänd i TRACER-systemet och då uppdagades det att den inte var godkänd. Men annars så hade Tullverket, om jag förstår deras system rätt, upptäckt det in efterhand om det har blivit fel när sådana här licensierade aktörer har gjort tullklareringen själva. Så det upptäcks i ett senare skede men då är sändningen redan på marknaden.
Yusen Logistics är en speditör med en så kallad AEO-certifiering. Det innebär att bolaget uppfyller vissa krav på bland annat kompetens och rutiner.
– AEO är en EU-gemensam certifieringsmodell så att det är likadant i hela EU. AEO är en kvalitetsmärkning kan man säga. Man går igenom en certifieringsprocess där man visar på att man uppfyller väldigt stränga villkor när det gäller efterlevnad av tullbestämmelserna och att man har goda bokföringsrutiner och kompetens, säger Kristina Sejnehag, biträdande verksamhetschef inom tillstånd på Tullverket.
Ni litar på att de gör rätt?
– Det här systemet med AEO bygger på att bolagen har väldigt hög kompetens själva så att de kan anses representera en lägre risk jämfört med ett bolag som inte har AEO-certifierats.
Även om AEO-modellen är gemensam så har tulladministrationerna inom EU olika deklarationssystem.
Tycker du att tullhanteringssystemet som används i Sverige är ett bra system?
– Ja.
Vad säger du till konsumenter som kanske är oroliga över att tullen inte har bättre kontroll på om livsmedel är godkända eller inte?
– Det finns kontroll och i det här fallet är det många olika faktorer som har samverkat olyckligt, säger Kristina Sejnehag.
HÅKAN FRISELL