Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
{akeebasubs !*}
Konsumentverket: Callcenterföretaget Max Marketing Gruppen i Sverige AB har medverkansansvar
Det här är en plusartikel. Prenumerera på plus i 6 månader eller ett år. Med plus får du obegränsad tillgång till FoodMonitor. 
Prenumerera här!
Är du redan prenumerant behöver du bara logga in för att läsa artikeln. 
{/akeebasubs}
{akeebasubs *}
Konsumentverket: Callcenterföretaget Max Marketing Gruppen i Sverige AB har medverkansansvar
Enligt Konsumentverket har företaget Max Marketing Gruppen Sverige AB sålt pillret VitalCarb, från företaget Vitalas AB i Malmö, på ett sätt som strider mot marknadsföringslagen. Även om Vitalas AB bär huvudansvaret så är enligt myndigheten Max Marketing Gruppen Sverige AB medverkansansvariga.
Konsumentverket säger i ett brev till Max Marketing Gruppen att man tagit del av både samtalsmanus och en ljudfil som innehåller ett samtal mellan en säljare på bolaget och en konsument.
Under samtalet säger säljaren enligt myndigheten att priset för produkten är 399 kronor på apotek men att konsumenten ska "få" produkten som tack för att denne deltar i en undersökning. Säljaren säger också att det inte är några köpkrav eller bindningstider, "så det är helt frivilligt".
Säljaren frågar om konsumentens adress stämmer och då svarar konsumenten att det gör den. Sedan säger konsumenten att hon inte äter tabletter.
I slutet av samtalet summerar säljaren samtalet snabbt och säger att priset är 49 kronor och att "resten bjuder vi på".
Konsumenten låter enligt Konsumentverket "tveksam" och lämnar inte uttryckligen någon accept.
Trots detta har konsumenten sedan fakturerats.
Enligt gällande föreskrifter ska säljare omedelbart tala om att det är frågan om ett säljsamtal. Enligt Konsumentverket och ett säljmanuskript som FoodMonitor tagit del av så tycks bolaget mörka detta.
Konsumentverket anser att försäljningssamtalet strider mot marknadsföringslagen.
Myndigheten har gett bolaget på sig till och med den 25 januari att svara på kritiken. Därefter ska myndigheten besluta om eventuella åtgärder. Det kan bli frågan om vite eller marknadsstörningsavgift.
Produkten Vitacarb påstås i den marknadsföring Vtalas har på nätet "förhindra att kolhydraterna tas upp i kroppen".
Vitalas har 72 anmälningar mot sig hos Konsumentverket. Det gäller bland annat negativ avtalsbindning av hälsoprodukter, oskäliga avtalsvillkor, och utskick av obeställda produkter med krav på betalning.
FoodMonitor har inte lyckats nå Max Marketing Gruppen Sverige AB för en kommentar.
/FoodMonitor
FoodMonitor-Fakta:
Utdrag ur det aktuella säljmanuskriptet.
"Manus Vitalas, VitaCarb
Hej ... heter jag och ringer från Vitalas.
Jag ringer dig med anledning av att du deltog i en av våra internetundersökningar för ett tag sedan. Där svarade du ..." (ofta ljuger säljbolag om detta /red)
Sedan står det i manuskriptet att säljaren ska prata med kunden kring kost, träning, och kolhydrater. Det är speciellt viktigt att skapa kundkontakt".
Därefter ska säljaren prata om provpaketet.
"Detta paket innehåller 60 tabletter om kostar som sagt var annars 199 kronor men för er som deltog i internetundersökningen så kan jag sända den för endast 49 kronor inklusive porto. Det är heller inga köpkrav eller bindningstider efter detta. Det låter väl bra?
Vilken adress vill du att vi skickar paketet till?
Vad trevligt!
Det enda jag behöver nu för att kunna skicka hem paketet till dig är att stämma av dina övriga kontaktuppgifter samt att du är över 18 år."
Max Marketing Gruppen Sverige AB.
Registrerades 2014.
Omsättning: 0 kronor (2014).
Resultat före skatt: 0 kronor.
Antal anställda: ingen uppgift.
Vitalas AB.
Omsättning: 35 miljoner kronor (2014).
Resultat före skatt: minus 2.6 miljoner kronor.
Antal anställda: ingen uppgift.
{/akeebasubs}