Är du redan prenumerant behöver du bara logga in för att läsa artikeln.
{/akeebasubs}
{akeebasubs *}
Konsumentverket: ”Knepigt att gå på marknadsföringen” av alkoglass
Folkhälsomyndigheten har tidigare gjort bedömningen att alkoglass, som marknadsförs och säljs av bland andra matkassebolaget MatHem under märket N1CE COCKTAIL, ska bedömas som ett alkoholhaltigt preparat och inte som en alkoholdryck. Det gör att Konsumentverket nu anser att deras händer är bakbundna när en alkoholinspektör på Strängnäs kommun i dagarna anmält marknadsföringen.
”Eftersom Folkhälsomyndigheten gjort bedömningen att det är fråga om ett alkoholhaltigt preparat och inte en alkoholdryck blir det lite speciellt för Konsumentverket att göra en annan bedömning även om verket fortfarande anser att det inte är uteslutet att produkten, sett till syftet med alkohollagstiftningen, ska betraktas som en alkoholdryck, trots att produkten säljs i fryst form och kan förtäras i fryst form. Jag kan i dagsläget inte svara på hur Konsumentverket kommer att hantera detta och det finns i dagsläget inget öppet ärende avseende N1CE COCKTAIL”, skriver Kristina Wallin, jurist på Konsumentverket, i ett mejl till FoodMonitors reporter.
”Det är knepigt att gå på marknadsföringen med regler om marknadsföring av alkoholdryck när produkten som sådan bedömts som ett alkoholhaltigt preparat av en annan myndighet som bland annat sagt att alkohollagens regler för alkoholdrycker inte kan/ska tillämpas på denna produkt. Det utesluter dock inte att Konsumentverket skulle kunna komma att agera mot marknadsföringen. Som jag nämnde på telefon tidigare så är det en massiv marknadsföringskampanj som syns på många olika ställen i Karlstad och enligt de signaler vi fått in från olika håll ser det liknande ut i andra städer. Det är mycket olyckligt att så många barn och unga träffas av den här marknadsföringen.”
Den aktuella alkoholinspektören skickade in bilder till Konsumentverket på den marknadsföring som för närvarande förekommer på stora skyltar i Strängnäs kommun.
Karolin Kull är Grundare och Marknadschef i MatHem. Hon tycker inte att alkoglassen utgör någon risk för konsumenter. Enligt uppgift har glassen sålt slut flera gånger när bolaget fått in den i lager.
Hur ser ni på risken att barn och ungdomar kommer åt produkten? ”Glassen är laglig och efterfrågad. Vi har självvalt belagt den med en åldersgräns. Kan man inte bevisa att man har rätt ålder lämnar vi inte över den. Vad gäller risken att åldersklassade produkter konsumeras av fel personer är det tyvärr samma risk som för andra produkter som inte ska konsumeras av den åldersgruppen. De rutiner som de vuxna har i ett hushåll kan vi inte kontrollera”, skriver Karolin Kull i ett mejl till FoodMonitor.
Hur stor produkt är den i volym eller kronor? "MatHem kommer i år att sälja för mer än 1 miljard kronor. Den här produkten är såklart en mycket liten del av detta. Vår utgångspunkt är dock att kunderna skall kunna köpa alla de produkter som de efterfrågar och som följer lagen."
Aftonbladet skrev att ni förra året stoppade glassen. Varför marknadsför ni den åter? "Vi stoppade försäljningen för att höra med våra kunder vad de tyckte. Vi följer gällande lagstiftning och kunderna ville ha produkten och därför öppnade vi upp försäljningen igen. Våra rutiner för försäljning av åldersklassade produkter, som läkemedel, alkoholhaltiga drycker och tobak, innebär att vi först kontrollerar att den som tar emot leveransen av åldersklassade varor är över 18 år. Då produkten är klassad som ett livsmedel och inte har något ålderskrav är våra rutiner striktare än vad lagen kräver", skriver Karolin Kull.