Är du redan prenumerant behöver du bara logga in för att läsa artikeln.
{/akeebasubs}
{akeebasubs *}
Karlstad Saluhall har öppnat
Under torsdagen öppnade Karlstad Saluhall i centrala Karlstad. Den har länge efterlängtats av Karlstadsborna och matföretagen i länet. Med från början är ett 50-tal livsmedelsföretag. Butikskedjan Konsum Värmland samordnar det hela enligt en ny modell.
– Vi har med 50 handlare totalt sett. Vi som samordnar det här på ett litet nytt sätt. Konsum Värmland står för hyrekontraktet med fastighetsägaren. Sedan hyr mindre aktörer leverantörer in sig beroende på kapacitet på olika bås. De som kan sälja manuellt tar betalt. Men för de som vill så samordnar vi betalfunktioner, säger Klas Olsson, pressansvarig på Konsum Värmland.
– Allt är relaterat till hur mycket de säljer. Vi har redan många av de här producenterna i vårt sortiment men det har varit efterfrågan på saluhall i många herrans år.
För Konsum Värmland är saluhallen en investering på cirka 5 miljoner kronor i främst inventarier. Saluhallen är på totalt cirka 700 kvadratmeter.
För att få vara med i saluhallen betalar en del av företagen, enligt uppgift, en månadsavgift på mellan ett och två tusen kronor och 15 procent på försäljningen före moms.
Bilden: Margareta Lee på EcoWorld of Scandinavia i Molkom.
Handlare som FoodMonitor har pratat med i Saluhallen ger tummen upp för Konsum Värmlands nytänkande.
”Allting ingår. Det är smart. Som liten så har man inte har råd att ha en hel affär”, säger Ulla Lindström Heidkamp på Enbackens Musteri i Munkfors.
Ett av företagen som satsar rejält på gallerian är charkbolaget Kils Slakteri AB. Bolaget har inget eget slakteri men styckar kött och hängmörar.
Delägaren Per Lindberg, som också är ansvarig för slakt och djurinköp, visar med stolthet upp en av bolagets finaste produkter.
Han är positiv till Konsum Värmlands upplägg med saluhallen. Men samtidigt varnar han för att det hela inte få bli en vanlig butik med tiden. Per Lindberg har också en del frågetecken kring marknadsföringen av saluhallen. Han vill att det inrättas en samrådsgrupp för saluhallen som kan träffas varje månad.
– Det får ju inte bli någon Konsum Värmland butik det här för då kommer alla försvinna, säger Per Lindberg, delägare i Kils Slakteri.