Pappa och två barn
matförgiftade
– Coop:s cookies misstänks
En pappa och hans två barn har larmat om att de blivit matförgiftade efter att ha ätit kakor från butikskedjan Coop av märket Coop Cookies. Bolaget utreder nu det inträffade men har hittills inte stoppat eller återkallat produkten.
This section of the article is only available for our subscribers. Please click here to subscribe to a subscription plan to view this part of the article.
Konsumentverket kritiserar marknadsföring av ögonvitamin
Kosttillskottbolaget New Nordic AB i Malmö har hamnat i blåsväder igen för sin marknadsföring av kosttillskottet Blue Berry Plus Ögonvitamin. Denna gång har bolaget lyckats få tidningen Allers att publicera en annons som enligt Konsumentverket spelar på människors rädsla.
This section of the article is only available for our subscribers. Please click here to subscribe to a subscription plan to view this part of the article.
Vitlökspress från F&H of Scandinavia anmäls till Konsumentverket
Arvid Törnquist i Göteborg fick en vitlökspress av märket Funktion som säljs av F&H of Scandinavia AB i Upplands Väsby i julklapp. När han lagade mat till sin fru och sina två barn och använde produkten upptäckte han att två sylvassa små knivdelar brutits av. Det var ren tur att inte en allvarlig olycka inträffade. Bolaget har enligt vad FoodMonitor erfar hittills inte brytt sig om att utreda det inträffade.
This section of the article is only available for our subscribers. Please click here to subscribe to a subscription plan to view this part of the article.
Bonde berättar varför han
skickade högdräktiga kor till slakt
En nötbonde några mil från Borås levererade nyligen två högdräktiga kor till slakt på Skövde slakteri. Två fullgångna kalvfoster föll ut under slakten. Det upptäckte en officiell veterinär på plats. Nu ska länsstyrelsen åtalsanmäla bonden.
This section of the article is only available for our subscribers. Please click here to subscribe to a subscription plan to view this part of the article.
Nu blir det smör i margarinet
I takt med att äkta och ursprungliga produkter som smör ökat i popularitet då allt i hälsodebatten tyder på att de är att föredra jämfört de billigare, processade och ”lättare” alternativen, har margarinet tappat rejält i volym. Livsmedelsjätten Unilever, som tillverkar nästan en tredjedel av världens bordsmargarin och vars vd länge propagerat för att ”mjölkfett dödar”, har därför vidtagit en åtgärd för att få fart på försäljningen av margarin. Detta i form av en ny ingrediens - nämligen smör.
This section of the article is only available for our subscribers. Please click here to subscribe to a subscription plan to view this part of the article.
Musbajs i Coop:s dadlar
Musspillning har upptäckts i butikskedjan Coop:s Änglamark dadlar från Italien. Därför stoppade Coop, i samråd med Livsmedelsverket, i torsdags all försäljning och har dragit tillbaka produkten.
This section of the article is only available for our subscribers. Please click here to subscribe to a subscription plan to view this part of the article.
- SLAKTSKANDAL: Flera fall med högdräktiga kor som levererats till Skövde slakteri
- Kalvfoster-tvillingar dumpade på lastbrygga
- Dietläsk ökar den uppmätta alkoholhalten i utandningsluft
- Grönt te misstänks göra blodtrycksmediciner mindre effektiva
- Värmlands Chark rättar till avvikelser
- Färsk ekologisk välling vill ta marknadsandelar
- Aneby kommun ville inte skämmas för tillsynstaxa
- Stor spolmask upptäckt i ägg från Stjärn Ägg
- Forskning: Fett ger ungdomar bukfetma även om de sportar
- Jordbruksverket slår Söderslättsmärkt på fingrarna