
Willys Bryggudden säljer godispåsar med avslutad tävling – Dumle lovar vinster, men chans att vinna finns inte
KARLSTAD ”Unwrap & WIN!” står det med stora bokstäver på Dumle-påsar från tillverkaren Fazer som säljs hos Willys Bryggudden i Karlstad. Man påstås kunna vinna en spelkonsol eller en godislåda med Dumle. Problemet? Tävlingen tog slut i mars – och godiset marknadsförs fortfarande som om den vore aktuell.
I butiken har fem lådor med enbart Dumle-påsar placerats i en särskild uppställning. Påsarna är tydligt märkta med kampanjbudskapet ”Unwrap & WIN!”.
Allt detta presenteras utan någon som helst information om att kampanjen är avslutad.

Godiset är placerat i en större kartong märkt Fazer, vilket förstärker intrycket av att detta är en pågående kampanj.
Men på baksidan av påsarna – i mycket liten text – framgår att tävlingen gällde endast mellan 17 februari och 30 mars 2025.
Det är nu september 2025 – och kampanjen är alltså avslutad sedan över fem månader tillbaka.
Fortfarande ute i butik – trots uppmärksammande
När FoodMonitor igår besökte Willys Bryggudden uppgav butiken att man kunde sälja produkten som den är, men att man skulle undersöka saken. Idag låg påsarna fortfarande kvar i samma uppställning.
Inuti en påse hittades flera godisbitar med tävlingskoder – men dessa är nu helt värdelösa. Kampanjsidan är inte längre tillgänglig på Fazers sajt, och inga priser kan längre vinnas.
Vilseledande enligt marknadsföringslagen?
Framsidan på påsen kommunicerar en aktiv tävling. Den enda information som motsäger detta är den lilla texten på baksidan:
"Competition valid from: 17.02.2025 – 30.03.2025".
Det tycks vara vilseledande marknadsföring enligt marknadsföringslagen (§10), som förbjuder framställningar som påverkar konsumentens möjlighet att fatta ett välgrundat köpbeslut.
Fazer ännu tysta
Fazer, som tillverkar Dumle, kontaktades redan igår med frågor och bilder från butiken. I skrivande stund har företaget ännu inte återkommit med svar.
Om produkten också finns ute i andra butiker är oklart – men mängden förpackningar hos Willys tyder på att det kan röra sig om en bredare distribution. I så fall faller ansvar även på Fazer centralt och Willys centralt, inte bara på Willys Bryggudden.
En mindre händelse – men med större konsekvenser
Ingen blir sannolikt sjuk av att äta den aktuella Dumleprodukten. Men när kampanjprodukter säljs långt efter att tävlingen är avslutad – utan att konsumenten får veta det – kan förtroendet för både butik och tillverkare ta skada.
Särskilt problematiskt är det när marknadsföringen riktar sig mot barn och unga, som lätt lockas av budskap som ”VINN!” och chansen att kunna få en spelkonsol eller godislåda.
/FoodMonitor
Bilderna: från den aktuella butiken. Foto: FoodMonitor.
Denna artikel har skrivits med hjälp av AI.