flaskkotletter
Många vill köpa svenskt kött
Enligt en undersökning av YouGov på uppdrag av Svenskt Kött är stödet för svenskt kött starkt och medvetenheten ökar. Fler och fler företag i Sverige börjar också att använda sig av Svenskt kött- märkningen. "I dag använder 130 företag över hela Sverige märket på sina förpackningar så att konsumenter tydligt kan se vad som är svenskt", säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.
  
Märket "Svenskt kött" bygger på en gemensam överenskommelse mellan Axfood, Bergendahls, ICA, KF, LRF och Svenskt Kött. Fler företag ansöker nu om att få använda Svenskt kött-märket, enligt Svenskt Kött.
  
Den nyligen genomförda undersökningen visar att konsumenterna är mycket positiva till att handla svenskt kött och chark. 2 av 3 känner redan idag till svenskt kött-märkningen.
  
– Undersökningen visar också att konsumenterna känner sig trygga med sitt köp när de vet att köttet är svenskt, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött.
Bland de 130 finns tillverkare av kött- och charkprodukter, som exempelvis Jakobsdals Charkuteri i Göteborg och Ölandskroppkakan samt snabbmatskedjan GOOH och livsmedelsgrossisten Martin & Servera.
 
Några av de senast tillkomna företagen är Melkers Chark AB, Falun, Jokkmokks Korv AB, Maxi Alingsås, Köttbutiken Visby AB och Gustavskorv AB, Gustavs, meddelar Svenskt Kött.
 
Fakta om Svenskt kött-märkningen:
"Svenskt kött" garanterar att all köttråvara i produkten är från gris, nöt, får eller lamm som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige och att hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Märket står för att djuren fötts upp i Sverige enligt svensk djurskyddslag, vilken är världens mest omfattande. I Sverige är djuren friskare än i många andra länder. Grisarna får ha knorren kvar, korna får gå ute och beta på sommaren och djuren får halm och annat strö. Djurens bete hjälper till att hålla landskapet öppet.
 
Källa: Attityder Kött. Undersökningen är gjord av YouGov på uppdrag av Svenskt Kött (februari 2012). Resultaten baseras på 1014 intervjuer från ett nationellt representativt urval bland män och kvinnor i ålder 20-69 år.

/FoodMonitor