cocacolaimg_1762Coca-Colas Vitaminwater får bakläxa
- är inte näringsrik
Den Brittiska reklammyndigheten Advertising Standards Authority har beordrat Coca-Cola att stoppa sin senaste reklamkampanj för Vitaminwater. Bolaget hävdar att produkten är näringsrik. Det håller inte myndigheten med om.
 
Ett smaksatt vatten som innehåller nästan 30 gram socker per 500 ml får inte kallas näringsrik menar man.
 
Coca-Colas kampanj anmäldes till Advertising Standards Authority av tre privatpersoner som tyckte att bolagets användning av ordet ”nutritius” missleder allmänheten över vad Vitaminwater egenligen är.
 
Cola-Cola har nu också fallit till föga. Men man har uttryckt sitt missnöje med att privatpersonerna fått rätt. Bolaget meddelar också att man omedelbart upphör med kampanjen.
 
Coca-Cola köpte 2007 Glaceau, den ursprungliga tillverkaren av Vitaminwater, för drygt 4.1 miljarder dollar.
 
/FoodMonitor