Oatly förlorade
Havredryckstillverkaren Oatly i Landskrona får inte använda en rad olika formuleringar i sin marknadsföring. Det har Marknadsdomstolen meddelat idag. Fortsätter Oatly ändå med det väntar ett vite på 2 miljoner kronor.
Det var branschorganisationen Svensk Mjölk som förra året stämde Oatly i domstolen och ville ha förbud mot den aktuella marknadsföringen.
Bland annat handlar det om påståenden som ”No milk. No soy. No badness” och ”It’s like milk, but made for humans”.
Enligt Svensk Mjölk ger Oatlys påståenden intrycket att mjölkprodukter – i motsats till havrebaserade produkter – är dåliga och kan vara farliga för människor. Oatlys påståenden nedvärderar och förlöjligar enligt Svensk Mjölk också mjölprodukter och mjökproducenter. Domstolen har gått på Svensk Mjölk:s linje.
Läs domen härhttp://www.marknadsdomstolen.se
Så här kommenterar Oatly:s vd Toni Petersson domen på bolagets webbsida:
"Idag kom domen i rättegången mellan mjölklobbyn och Oatly. Man kan väl säga att vi åkte på en brakförlust. Vi tvingas omgående sluta använda formuleringar som Mhf hmff fhhm mhf mhhf hff hffmnf och får inte säga saker som kan få komjölk att framstå som ett omodernt livsmedel. I en tid då så gott som all forskning pekar åt samma håll: Att vi måste minska vårt intag av animalier. Både för hälsans och för miljöns skull.
Idag står kött- och mjölkindustrin för 14.5 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser, vilket är lika mycket som alla transportmedel tillsammans – bilar, flygplan, tåg och båtar. Fakta som Marknadsdomstolen uppenbarligen valde att bortse från. Det är inte bara en käftsmäll mot företag som försöker hitta nya lösningar för en hållbar framtid, det är ett stort steg tillbaka för alla som bryr sig om den här planeten.
Men tro inte det tar slut här. Det går inte att mota den ökande efterfrågan på växtbaserade livsmedel med hjälp av advokater. Och vi kommer aldrig att sluta slåss för det vi tror på."
/FoodMonitor