Groteska Radiotjänst försöker påföra TV-avgift för menyskärmar utan TV-mottagare
LEDARSTICK Radiotjänst i Kiruna AB är ett av Sveriges mest misskötta statliga företag. Bolaget drar sig, enligt många anmälningar, inte för att bland annat använda våld och lögner för att påföra konsumenter och företag TV-avgifter.
I dagarna drabbades Magnus Jansson som har ett gatukök och en närbutik i Munkfors. Efter det att en av hans anställda slängt luren i örat på en av Radiotjänst aggressiva handläggare så fick han ett brev där det stod att gatuköket och närbutiken hade menyskärmar som kunde ta emot TV-signaler. Det rapporterade P4 Värmland om idag.
Magnus Jansson kontaktade två gånger Radiotjänst och förklarade att han inte hade någon TV i verksamheten. Även leverantören av skärmarna, företaget Zone Systems i Skellefteå, intygar att dessa inte har någon TV-mottagare.
Men inget rubbar Radiotjänst.
– Man blir ju överkörd helt och hållet, säger Magnus Jansson, enligt P4 Värmland.
Antalet anmälningar mot Radiotjänst som hamnar hos Justitieombudsmannen, JO, växer. Det handlar om hundratals. Och antalet överklaganden av Radiotjänst beslut till förvaltningsrätten var under år 2014 och år 2015 totalt 909 stycken.
Anmälningarna har bland annat handlat om våld.
”2015-06-05 kom en kontrollant till oss. Min fru öppnade varpå kontrollanten, utan att identifiera sig, knuffade undan henne och trängde sig in. Han mumlade något ohörbart och kom in i hallen innan jag hann stoppa honom. När han såg mig backade han ut igen men identifierade sig fortfarande inte. Då såg jag hans bricka där det stod Radiotjänst”, skriver en anmälare.
”En okänd man försökte tränga sig in i vårt hem sent på kvällen, han pratade med hög och otrevlig röst om att han såg en TV på väggen där vår tavla hänger. Min man var som tur hemma och stoppade hans framfart … ”, skriver en annan anmälare.
Hotfulla samtal förekommer också.
”Radiotjänst ringer vid upprepade tillfällen, senast denna vecka, från hemliga nummer, och ställer närgångna frågor om mitt privatliv och mina hemförhållanden. Samtalen är ofta på trängande, hotfulla, och sker helt utan mitt samtycke", skriver ytterligare en anmälare.
Radiotjänst har ett system som gör att man hela tiden ringer konsumenter och företag. Det går enligt Radiotjänst inte att undanbe sig de samtalen.
”Det är ju så att den enskilde själv ska enligt lag anmäla till oss att man införskaffat TV-mottagare, men det är inte alla som gör det och därför finns reglerna om avgiftskontroll. Eftersom det är en lagstadgad avgift och detta innefattar myndighetsutövning och samhällsinformation så kan en person inte säga jag vill inte bli kontaktad. Inte heller kan man anmäla sig till nix-register eftersom nix endast innefattar kommersiella företag”, skriver Johan Gernandt, kommunikationschef på Radiotjänst i Kiruna AB, i ett mejl till FoodMonitor.
Radiotjänst är utom all kontroll. Varför i all världen har våra politiker skapat ett sådant groteskt bolag?
HÅKAN FRISELL