parma_jpgParmaskinka ökar starkt i Sverige
Svenskarna villa ha allt mer Parmaskinka. Enligt siffror från branschorganisationen Consorzio del Prosciutto di Parma ökade försäljningen med 42 procent förra året till totalt 1.2 miljoner förpackningar.
”Statistiken stärker vår tes om att svenskarna nu unnar sig parmaskinka under hela året och inte bara under sommaren”, säger Turid Bråthen från Lynx Porter Novelli som representerar Consorzio del Prosciutto di Parma i Norden.
 
Parmaskinka tillverkas sedan romartiden endast i Emilia Romagna, ett område i norra Italien som ligger i närheten av byn Parma.
 
”Parmaskinka får inte innehålla några tillsatser utan tillverkas fortfarande på exakt samma sätt som förr med endast fyra naturliga ingredienser: italienskt fläskkött, salt, luft och - tid. Den milda sältan gör att parmaskinka äts med fördel både som populärt tilltugg och i maträtter”, skriver Consorzio del Prosciutto di Parma i en kommentar.
 
FoodMonitor-Fakta (källa Consorzio del Prosciutto di Parma):
Consorzio del Prosciutto di Parma grundades 1963 av en grupp tillverkare av parmaskinka. Avsikten var att garantera kvaliteten och skydda varumärket Prosciutto di Parma. Tack vare Consorzios insatser blev parmaskinkan 1996 en av de första köttprodukterna att få den skyddade ursprungsmärkningen PDO (Protected Denomination of Origin).
 
Foto: Consorzio del Prosciutto di Parma.
 
/FoodMonitor