50 procent av ungdomar vill förändra julbordet
Enligt en undersökning som läskjätten Coca-Cola låtit utföra bland 1 000 ungdomar från hela Sverige uppger 91 procent att julbordet är en tradition i hushållet. Men 50 procent vill förändra det på något sätt.
Här är statistiken (källa Coca-Cola):
”91 procent uppger att julbordet är en tradition i hushållet”
”50 procent vill förändra julbordet på ett eller annat sätt. Av dessa vill 35 procent addera fler vegetariska och/eller veganska rätter på julbordet. Det är främst tjejer, 49 procent, och Stockholmare, 47 procent, som driver vegotrenden”
”57 procent vill uppdatera dryckerna vid julbordet. Av dessa vill 47 procent lägga till fler alkoholfria drycker. Det är främst tjejer, 38 procent, som vill se alkoholfria alternativ vid julbordet. Endast 25 procent av killarna vill detsamma.”
/FoodMonitor
Fakta:
Undersökningen, som Coca-Cola beställt från analysföretaget Ungdomsbarometern, gjordes enligt uppgift online med över 1 000 ungdomar i åldrar mellan 16 och 19 år från hela Sverige.