Ytterligare en anmälan mot The Wine Company för marknadsföring mot barn
Som FoodMonitor berättat om tidigare så har idag en konsument anmält till Konsumentverket att vinförsäljaren The Wine Company i Hamburg vänt sig direkt till ett barn i Sverige med reklam och en värdecheck. Det var inte det enda ärendet. FoodMonitor har fått ta del av ytterligare ett.
”Företaget har riktat direkt reklam till ett barn som är 12 år och uppmanat till köp av vin. Reklamen kom via post i brevlådan och innehöll personlig värdecheck, beställningsformulär, och information adresserat i barnets namn. Beställningsformuläret är utformat så att det redan står artikelnummer och namnet på varan och det enda du behöver göra är att fylla i antal flaskor. Formuläret behöver inte signeras utan bara fylla i ett personnummer och telefonnummer. En sådan uppgift kan lätt en 12 åring hitta i sin förälders plånbok/mobilskal. Det är även medskickat ett svarskuvert med porto betalt”, skriver anmälaren.
FoodMonitor har sökt The Wine Company.
/FoodMonitor
LÄS OCKSÅ: Anmälan: The Wine Company skickade värdecheck till barn