Coop Värmland kommenterar Konsumentverkets kritik
Som FoodMonitor berättat om tidigare så har Konsumentverket kritiserat butikskedjan Coop Värmlands marknadsföring av folköl. Nu kommenterar bolaget kritiken.
”Efter argumentation från berört säljbolag för produkten Stella Artois, sexpack öl med alkoholhalt 3.5 procent, tog en enskild medarbetare för Stora Coop Välsviken i Karlstad initiativet till denna otillbörliga marknadsföring av alkoholhaltiga drycker dit den aktuella drycken räknas. Coop Värmland och den aktuella butiken, Stora Coop Välsviken, är dock medveten att det är butiken som är ytterst ansvarig för det inträffade”, skriver Coop Värmland i ett mejl till FoodMonitor.
Coop Värmland meddelar att man nu har vidtagit dessa åtgärder:
”Berörd medarbetare har blivit informerad vilka regler och förordningar som gäller vid försäljning, exponering och marknadsföring av folköl.”
”Förstärkt information till Coop Värmlands samtliga butiker och medarbetare med förtydligande om gällande aktuella regler vid försäljning, marknadsföring, och exponering, av alkoholdrycker.”
”Kontakt har även tagits med aktuell leverantör om det högst olämpliga säljargumentet med tillhörande sambandserbjudande.”
/FoodMonitor
LÄS OCKSÅ: Konsumentverket kritiserar Coop Värmlands marknadsföring av folköl

t20