s36
Ekologiskt ökar på Lidl
Butikskedjan Lidl meddelar att man förra året utökade sitt utbud av ekologiska varor med 75 procent. De senaste två åren har försäljningen av ekologiskt ökat med 21 procent.
”Vid utgången av 2018 hade Lidl Sverige 206 ekologiska varor i sortiment, efter att ha lanserat 89 nya varor under året. Totalt är 9.2 procent av det fasta sortimentet ekologiskt. I sortimentet frukt- och grönt är 17 procent ekologiskt. Under 2018 ökade försäljningen av ekovaror och står idag för 5.9 procent av livsmedelskedjans totala livsmedelsförsäljning. Målet är att den ekologiska försäljningen ska uppgå till 8 procent år 2020”, skriver Lidl i ett pressmeddelande.
”Många av varorna kommer från Lidls egna varumärken som till exempel Ängens, svenska mejeriprodukter, Svea Lantkött, svenskt kvalitetskött och Himlajord, svenska frukter och grönsaker. Under de två senaste åren har ekoförsäljningen ökat med 21 procent och satsningen fortsätter under 2019.”
/FoodMonitor
Foto: Lidl Sverige.

t20