Konsumentverket kritiserar expressen.se och hälsoliv.se
Annonser på sajterna expressen.se och hälsoliv.se som innehåller påståenden om att rödbetsjuice och kryddor har olika hälsoeffekter, som att skydda mot cancer, har inte följt marknadsföringslagen. Det anser Konsumentverket som nu riktar kritik mot företaget AB Kvällstidningen Expressen som äger sajterna.
”Expressen anses väsentligen ha bidragit till marknadsföringen genom att de godkänt och publicerat annonserna i såväl expressen.se som på hälsoliv.se. Att de marknadsförda produkterna bland annat påstås motverka cancer och lindra typiska IBS-besvär … utgör enligt Konsumentverket sådana långtgående hälsopåståenden att det borde stått helt klart för Expressen att annonserna är otillbörliga”, skrev myndigheten i ett brev igår till bolaget.
När det gäller rödbetsjuice handlar marknadsföringen på expressen.se och hälsoliv.se bland annat om dessa påståenden:
”Kan ge skydd mot cancer”
”Superjuicen för dig med högt blodtryck”
”Har man det som rutin att dricka ett glas rödbetsjuice om dagen så sänks blodtrycket, säger Martin Brunnberg, näringsfysiolog”
När det gäller marknadsföringen av kryddor handlar marknadsföringen på expressen.se och hälsoliv.se bland annat om detta:
”Ur ett långsiktigt perspektiv finns det även studier som visar att vitlök innehåller cancermotverkande ämnen”
”Man har kunnat se att människor som äter mycket vitlök mer sällan drabbas av cancer i magsäck och tarmar”
FoodMonitor söker Expressen för en kommentar.
/FoodMonitor

t20