eDSC 0302
Försäljningen av KRAV-märkta ägg har sjunkit
Miljömärkningen KRAV meddelar att försäljningen av KRAV-märkta ägg har sjunkit med 4 procent under de senaste två åren. Detta enligt nya siffror från undersökningsbolaget Nielsen. Samtidigt har försäljningen av ägg i dagligvaruhandeln ökat med 6 procent.
– Att färre svenskar väljer KRAV-märkta ägg får konsekvenser för både hönsen, miljön, och de svenska lantbrukare som investerat i anläggningar med hög djurvälfärd. Utvecklingen stämmer inte överens med det ökande engagemanget för djurvälfärd och de växande miljöproblemen, säger Anita Falkenek, vd i KRAV, enligt ett pressmeddelande.
/FoodMonitor
Fakta (källa: KRAV):
”Under påsken 2018 var endast 8.5 miljoner sålda ägg KRAV-märkta, av totalt 50 miljoner sålda ägg.”
Det här gäller för KRAV-märkta ägg:
”Hönan går ute i gröngräset på sommarhalvåret och pickar och sprätter”
”Hönan får bada i sand eller jord året om för att hålla fjäderdräkten ren”
”Hönan kan vistas på veranda med uteliknande förhållanden under stora delar av året”
”Hönan får foder som är odlat utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel”
”Maximalt 6 höns per kvadratmeter inne och minst 4 kvadratmeter per höna ute”
”Produktionen kontrolleras årligen”