Livsmedelsföretaget Atria Sweden i Sköllersta meddelar att man satsar på ökad export. Bolagets främsta exportprodukter är snacksalami och olika typer av tapaskoncept. Man har en målsättning att ta sig in på två till tre nya marknader per år.
– Vi ser ett stort intresse för våra produkter från världens alla hörn, allt från Storbritannien till Sydamerika. Feedbacken vi får från inköpare är att vi har unika smaker och en design som sticker ut. Snacking och on the go food är stort över hela världen och därför passar vårt koncept med snacksalami väl in. Vi upplevs som innovativa och har hittat vår egen nisch, säger Jonas Björnson, Sales Director Atria Deli & Export, enligt ett pressmeddelande.
I dagsläget exporterar Atria mest till Belgien, Norge, och Finland.
”Tapaskoncepten består av olika typer av såser och marinerade produkter så som oliver och tomater. Samarbete har inletts med distributörer i Tjeckien och Slovakien och just nu pågår testförsäljning av ölkorv i Hongkong och Holland”, skriver bolaget i pressmeddelandet.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.