Konsument anmäler KitchenTime
Beläggningen på produkten AMT Traktörpanna 28 centimeter som inköpts på sajten kitchentime.se, slutade enligt uppgift att fungera efter ett års användning. Detta enligt en anmälan som en konsument i dagarna gjort till Konsumentverket. Bolaget ska inte ha velat byta ut produkten. Man vill inte heller svara på frågor från FoodMonitor.
“2018 köpte jag en dyr non-stick panna med 3 års garanti i beläggningen.  Non-stick yta slutade fungera efter ett år och maten blir fast när jag steker bara i mitten av pannan.  Non-stick yta fortfarande funkar som det ska bara på sidorna. Jag reklamerade och skickade bilder. Jag förstår att ett företag vill inte byta en trasig panna, men jag köpte en dyr panna på grund av 3 års garanti på beläggningen och efter ett år en del av beläggningen slutade fungera”, skriver konsumenten i anmälan.
KitchenTime meddelar att man inte vill svara på några frågor om ärendet.
FoodMonitor har emellertid tagit del av korrespondens mellan konsumenten och KitchenTime och den visar på en ovilja hos bolaget att gå konsumenten till mötes. Bolaget har sagt till konsumenten att man beklagar att produkten inte fungerar som den ska.
UPPDATERAD 2020-02-10
Kommentar från KitchenTime:
"Vi tar självklart fullt ansvar för de produkter vi säljer och för den garanti som ställs ut av oss eller från tillverkaren. I det aktuella fallet handlade det om ett ärende under utredning där vi var i kontakt med leverantören och där vi under tiden lämnat skötselråd till kunden. Efter utredningen togs beslutet att ersätta kunden med en ny vara", skriver Joel Falck, vd i KitchenTime, i ett mejl till FoodMonitor.
/Foodmonitor
Fakta:
KitchenTime AB.
Omsättning: 260 miljoner kronor (2019).
Resultat: minus 36 miljoner kronor.
Antal anställda: 69.

t20