Ungdomar letar KRAV
Svenska ungdomar blir allt mer intresserade av mat och letar gärna efter miljömärkningen KRAV när de handlar. Det meddelar KRAV som hänvisar till resultat från analysföretaget Ungdomsbarometerns årliga attityd- och beteendeundersökning. I den har cirka 4 000 ungdomar svarat på frågor.
”Det är framförallt unga i storstäder som letar efter KRAV-märkningen, och något fler tjejer än killar. Gemensamt för alla är att de anger svenskproducerat, ekologiskt och hälsosamt, vara viktigt när de handlar mat. De uppger dessutom att de äter vegetariskt, och mat med så lite klimatpåverkan som möjligt”, skriver KRAV i ett pressmeddelande.
– Undersökningen visar också att ungdomar vill ha guidning i butikerna, och det är glädjande att de i första hand letar efter KRAV. Det är en viktig signal till livsmedelsbutikerna, som exempelvis skulle kunna ge studentrabatt på hållbara produkter då och då, säger Anita Falkenek, vd på KRAV, enligt pressmeddelandet.
/FoodMonitor