kIMG_2574
Kanel ökar kraftigt
CORONA Livsmedelsföretaget Paulig, som äger varumärket Santa Maria, meddelar att de ser en kraftig försäljningsökning av kanel. Men bolaget säger samtidigt att man inte ser någon risk för att det ska ta slut i butikerna den närmsta tiden.
– Försäljningen av kanel har ökat med 60 procent under de senaste veckorna, jämfört med samma period 2019. Vi såg också tidigt under Coronautbrottet att efterfrågan på till exempel jäst och kardemumma sköt i höjden. Det har säkert sin förklaring i den allmänna bunkringen under de första veckorna, men jag tror också att man ser bakning som en rolig sysselsättning med familjen när vi spenderar mer tid hemma, säger Eva Berglie, Kommunikationschef på Paulig Scandinavia & Central Europé, enligt ett pressmeddelande.
– Våra inköpare jobbar på högvarv för att säkra vår tillgång på kryddor och de gör ett fantastiskt jobb. Vi har över 200 kryddor i sortimentet och även under normala omständigheter kan skördar variera under olika säsonger och utmaningar i försörjningskedjan kan uppstå. Men vi har också ett nära samarbete med våra leverantörer, som gör allt för att Sverige och övriga länder ska få fortsätta baka.
/FoodMonitor
Foto: FoodMonitor.