Oroande att hatsajter med kommersiella motiv försöker påverka domare och andra myndighetspersoner
LEDARSTICK Hatsajterna kritikverket.org, tillsynsenheten.se, och konsumentenheten.se, publicerar systematiskt sitt hat mot domare, andra myndighetspersoner på bland annat Konsumentverket och Reklamombudsmannen, och journalister. Inte nog med det. I samband med att detta görs skickas även hotfulla brev ut till offren. Allt för att till synes försöka påverka och utöva repressalier. Nu avslöjar FoodMonitor hur en del av det hela är uppbyggt.
Vi kunde börja rulla upp härvan i samband med att vi skrev artikeln ”Konsumenter anmäler Svensk Djurassistans AB och www.hundassistansen.se till Konsumentverket”. I den artikeln beskriver vi hur Svensk Djurassistans AB skickar ut ”erbjudande” om en ”försäkring” som ser ut precis som en faktura till konsumenter.
Efter det fick vi ta emot hotfulla mejl från hatsajterna kritikverket.org, tillsynsenheten.se, och konsumentenheten.se. Vi sattes upp på deras hatlistor. Vi kallades för rasister cirka 15 gånger och kommunister cirka 20 gånger. En adress till oss lades ut och hatsajterna tycks uppmana andra att agera mot oss som straff för vår publicering.
Vilka ligger då bakom?
Om vi börjar med artikeln vi skrev så handlade den alltså om Svensk Djurassistans AB som konsumenter anmält till Konsumentverket. Vi har skrivit om hur en av befattningshavarna i det bolaget sitter med i flera andra bolag med tveksamma verksamheter. Bland annat företaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB i Segeltorp som tidigare skickat ut erbjudande om gravtvätt som liknade en faktura till Stockholmare. Det bolaget drog på sig 78 anmälningar hos Konsumentverket. Tidningen Expressen avslöjade det bolagets tilltag.
LÄS OCKSÅ: Svensk Djurassistans AB ogillar FoodMonitors artikel
Det som Svensk Djurassistans AB bland annat tycks vara intresserade av är hur man framträder på google söksidor. För om konsumenter genom att söka där kommer fram till att Svensk Djurassistans AB är ett bluffbolag så är de mindre benägna att betala pengar till företaget.
För att få ner kritiska artiklar som journalister skriver om Svensk Djurassistans AB längre ner i googles sökresultat så använder Svensk Djurassistans AB bland annat sajterna hundassistansen.se, trygghundassistans.se, hyrgesgastkassan.se, och utrikesgruppen.se, för att göra reklam för ”erbjudandet”. Dessa sajter höjer också ”försäkringen” till skyarna.
Hyresgastkassan.se drivs för övrigt av Hyresgästkassan AB och utrikesgruppen.se drivs av Svenska Utrikesgruppen AB. Båda dessa företag ingår i en ”koncern” med Svensk Djurassistans AB.
Det är inga små pengar det handlar om för personerna bakom Svensk Djurassistans AB. Det handlar om inte mindre än 1 900 kronor för varje ”erbjudande” som ser ut som faktura som bolaget skickat ut.
Det är säkerligen tiotusentals konsumenter som fått utskicket. En del av dessa betalar säkert av ren rädsla för att annars riskera att hamna hos inkasso. Det är inte orimligt att det är frågan om hundratusentals kronor eller till och med miljonbelopp som står på spel. Det kan förklara aggressiviteten hos de som står bakom bolagen och deras hatsajter. Vi tycks ha avslöjat dem i början av upplägget.
Hatsajterna kritikverket.org, tillsynsenheten.se, konsumentenheten.se, tycks alltså användas för att slå mot bland annat personer som Svensk Djurassistans AB tycker hotar deras verksamhet.
Mannen bakom konsumentenheten.se och tillsynsenheten.se, enligt uppgift en 34-åring i Hägersten, har tidigare figurerat i media i samband med att han dömts i tingsrätten att betala 200 000 kronor i vite.
Konsumentverket har publicerat den domen här: https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/mal-domar-och-forelagganden/domar/domar-2018/dom-i-malet-ko-sunny-barua/
Detta efter det att mannen, enligt domstolen, vilselett konsumenter med sajten konsumentkassan.se.
”… (den aktuella mannen /red) Konsumentenheten. På webbplatsen marknadsförs juridiska tjänster. … (mannen) är inte godkänd för F-skatt och har inte registrerat någon enskild firma, men webbplatsen innehåller bland annat prislistor och tekniska funktioner för kortbetalningar”, skriver Stockholms Tingsrätt i en dom mot mannen.
”Genom att söka i Google på orden Konsumentverket, och anmälan Konsumentverket, eller liknande, har Konsumentenheten hamnat överst i träfflistan. Konsumenter har av misstag hamnat på en webbplats som de uppfattat tillhört myndigheten Konsumentverket, och de har börjat att fylla i anmälningsformulär. Några konsumenter har reagerat på att man måste göra en kortbetalning innan anmälan skickats och avbrutit tjänsten, medan andra har utgått ifrån att det kostar att göra en anmälan via Konsumentverket.”
Mannen tycks framför allt ha varit ute efter att vilseleda invandrare och svaga grupper i samhället.
Mannen överklagade domen men förlorade i hovrätten. Då överklagade han till Högsta Domstolen. Han nekades prövningstillstånd två gånger. Den senaste gången nu i april. Högsta Domstolen har ytterligare ett ärende som gäller mannen som man ska ta ställning till.
Mannen tycks ha gjort ett misstag då han enligt uppgift med sitt eget kreditkort köpte domännamnet konsumentkassan.se år 2017.
Han påstår sig emellertid vara oskyldig eftersom han säger sig ha bott i Thailand i flera år.
I sin överklagan, som i stora delar är något osammanhängande, skriver mannen bland annat så här:
”Givetvis har jag haft möjlighet att stänga ner sajten sedan den registrerades redan 20170923 men det betyder ju inte att det är jag som har beställt domännamnet Konsumentkassan.se. Om något är registrerat i mitt namn utan min vetskap så har jag ju fortfarande möjlighet att agera så fort jag får reda på detta. Förstår inte hur man försöker använda detta emot mig”
När jag fick reda på att domännamnet Konsumentkassan.se registrerades på mig agerade jag direkt och jag agerade ännu mer när jag insåg att jag skulle kunna komma att betala 200 000 kronor i vite för en sajt som jag aldrig någonsin arbetat med. Klart som fan att jag agerar och gör allt jag kan för att stänga ner sajten. Jag tänker inte betala för någon annans misstag.”
”Nu vill jag även förklara varför någon registrerat Konsumentkassan.se i mitt namn. Jag som person säger aldrig nej till mina vänner. Mina vänner antar alltid att jag kommer att säga ja och ställa upp. Även så i detta fall. Nu visade det sig tyvärr att jag tvingades bära ansvaret för något som jag inte beställt.”
Det var emellertid inget som domstolen trodde på utan man såg nog det hela som en efterkonstruktion från mannens sida.
Mannen gör i en resningsansökan gällande att en helt annan person, som han kallar ”gärningsmannen”, plötsligt ska ha tagit på sig skulden på de 200 000 kronorna.
”Ny bevisning presenteras i form av att gärningsman erkänner gärningarna samt att gärningsmannen givit mig pengar för det vite jag ådrog mig eftersom att han känner skuld för det han gjort”, skriver mannen.
Patetiskt är ordet. Tror han verkligen att någon ska gå på det?
Om man tittar på de aktuella hatsajterna så är hatet riktat framför allt mot domare, myndigheter, och journalister, som på något sätt haft beröring med Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB, Svensk Djurassistans AB, eller domen mot mannen bakom Konsumentkassan.se.
Det ser ut som att personen eller personerna bakom hatsajterna försöker straffa och påverka genom att publicera lögner.
Det är otäckt – och det är nog det som är meningen.
Vad som är riktigt bekymmersamt att är att man inte ens drar sig för att försöka påverka domare i två olika domstolar. Lögnerna om dessa myndighetspersoner som hatsajterna publicerat är utstuderade.
Hatsajterna utmålar sina offer bland annat som kommunister, rasister, och invandrarhatare.
Genom sig själv känner man andra brukar det ju heta.
FoodMonitor har efter det vi skrivit artiklar om härvan med Svensk Djurassistans AB också utsatts för hatsajterna. Vi försöker notera allt som de skriver.
Hot och förtal riktat mot journalister och rättsväsendet säger polisen att man tar på största allvar. Vi får se om det verkligen är så.
p5HÅKAN FRISELL
Läs vår granskning av de aktuella hatsajterna och bolagen som står bakom här:
Hatsajten kritikverket.org publicerar hat mot en justitiesekreterare och fyra justitieråd på Högsta Domstolen – och en domare på förvaltningsrätten
Svensk Djurassistans AB ogillar FoodMonitors artikel
Konsumenter anmäler Svensk Djurassistans AB och www.hundassistansen.se till Konsumentverket
Är kritikverket.org och tillsynsenheten.se verktyg åt den organiserade brottsligheten?
KO ansöker om 200 000 kronor i vite mot ägaren av konsumentenheten.se och konsumentkassan.se
Har du några erfarenheter av bolagen eller personerna som nämns i den här artikeln som du vill dela med dig av? Skriv i så fall gärna en rad till redaktionen @ foodmonitor.se.