Spendrups kampanj blev för bra
Dryckesbolaget Spendrups har en pågående kampanj för läsken Trocadero. Konsumenter kan samla korkar och sedan använda dessa för att få prylar på sajten shopadero.nu. Men kampanjen tycks ha fungerat för bra. En konsument har i dagarna anmält till Konsumentverket att mycket av det som finns på sajten redan är slut. Enligt bolaget beror svårigheterna på Coronkrisen.
“Vår son läste om en kampanj där man kan samla korkar och växla in dessa mot produkter på shopadero.nu. Kampanjen skall pågå till 2020-08-31 (eller så länge produkter finns i lager). Idag (2020-07-15) försökte vi växla in korkar mot produkter och det visar sig att det mesta är utsålt - eller att tröjor/underkläder bara finns kvar i stora storlekar. Med tanke på att detta är en kampanj som i princip riktar sig mot barn finner vi detta oacceptabelt och hoppas att företaget kan få en varning”, skriver konsumenten i anmälan.
Så här kommenterar Spendrups anmälan:
”Intresset för kampanjen och Trocadero har varit betydligt större än vi någonsin kunnat ana. När vi såg det ökade intresset för kampanjen försökte vi ta hem fler artiklar. Men transporterna fungerar inte som vanligt i dessa Coronatider och det har varit väldigt svårt att få hem fler artiklar i tid. Vi beklagar att inte konsumenten fått de produkter han önskat”, skriver Rose-Marie Hertzman, presschef på Spendrups, i ett mejl till FoodMonitor.
/FoodMonitor

t20