Hem & Hyra avslöjar att skandalbolaget Hyresgästkassan AB är igång igen
Skandalbolaget Hyresgästkassan AB, med sajten hyresgastkassan.se, har åter igen börjat skicka ut ”erbjudanden” som ser ut precis som fakturor till hyresgäster runt om i landet. En konsument har utan att lyckas försökt att polisanmäla bolaget. Det avslöjar idag tidningen Hem & Hyra.
– Tyvärr säger polisen att det inte skett något brott än, eftersom det inte finns några kända fall där någon betalat. Det känns galet, när det uppenbarligen rör sig om bedrägeri, säger konsumenten, enligt tidningen.
FoodMonitor har tagit del av en anmälan som en konsument i dagarna gjort mot Hyresgästkassan till Konsumentverket. Konsumenten är orolig över att svaga grupper i samhället nu riskerar att luras av Hyresgästkassan AB
”Jag fick en faktura per brev som visade sig vara ett erbjudande. Jag fick själv panik – och var på väg att betala fakturan då jag trodde jag missat betalning till Hyresgästförening – men samlade mig och läste den lilla texten där det framkom att det var ett erbjudande. Det fanns heller ingen som helst bifogad information om företag tillsammans med fakturan. … Jag mailade omgående företaget och meddelade att jag inte var intresserade och har fått svar från dem – så jag är inte orolig. Men jag tänker på alla dessa stackars pensionärer och andra som inte är uppmärksamma och som betalar fakturan. Googlade företaget och det finns en historia och domar från 2016/2017 och nu känns det som om de återuppstått igen. Som sagt – jag är inte orolig för mig själv men vill göra er uppmärksamma på företaget …”, skriver konsumenten i anmälan.
Organisationen Hyresgästföreningen berättar att man betecknar utskicken som Hyresgästkassan gjort till deras medlemmar som ”lurendrejeri”. Man fick de första indikationerna om utskicken från en medlem i torsdags. Sedan dess har man mottagit uppgifter från oroliga medlemmar runt om i landet. Hyresgästföreningen har ännu inte gjort någon polisanmälan.
– Vi har en hårdbevakning på det här för att hålla koll på läget och se hur omfattande det är, säger organisationens presstjänst.
Det var också Hem & Hyra som för fyra år sedan avslöjade då nystartade Hyresgästkassan. Efter avslöjandet använde personerna bakom bolaget, och ”koncernen” det ingår i, hatsajterna kritikverket.org, tillsynsenheten.se och konsumentenheten.se för att utöva repressalier mot tidningens journalister.
”Koncernen” använde samma taktik som man även använt mot flera myndigheter, företag, och journalister. Det finns ett antal polisanmälningar gjorda om detta. Även FoodMonitor har blivit utsatta för ”koncernens” hat efter det att vi avslöjat bolagens agerande.
p5HÅKAN FRISELL
Fakta:
Hyresgästkassan AB.
Ägare: Sunny Kapindra Lal Barua som äger samtliga 5 000 aktier.
Säte: Johanneshov.
Omsättning: 0 kronor (2018).
Resultat: 0.
Antal anställda: 0.
Tillgångar: 50 000 kronor.
Befattningshavare: Sunny Kapindra Lal Barua och Maximilian Karl Kristian Folkesson Müller.
Läs FoodMonitors granskning av Hyresgästkassan AB och de övriga bolagen i ”koncernen” MilDigitalGroup här:
Om MildigitalGroup:
https://www.foodmonitor.se/index.php/component/search/?searchword=mildigitalgroup&searchphrase=all&Itemid=101
Om hyresgastkassan.se och Hyresgästkassan AB:
https://www.foodmonitor.se/index.php/component/search/?searchword=Hyresg%C3%A4stkassan%20AB&searchphrase=all&Itemid=101
Om Svensk Djurassistans AB:
https://www.foodmonitor.se/index.php/component/search/?searchword=Svensk%20Djurassistans%20AB&searchphrase=all&Itemid=101
Om Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB:
https://www.foodmonitor.se/index.php/component/search/?searchword=Gravsk%C3%B6tsel%20&omv%C3%A5rdnad_i_Sverige_AB=&searchphrase=all&Itemid=101
Om Svenska Utrikesgruppen AB:
https://www.foodmonitor.se/index.php/component/search/?searchword=Svenska%20Utrikesgruppen%20AB&searchphrase=all&Itemid=101
Om Digital Assistans i Sverige AB:
https://www.foodmonitor.se/index.php/component/search/?searchword=Digital%20Assistans%20i%20Sverige%20AB&searchphrase=all&Itemid=101