Lidl sänker priset på Matriket med 20 procent
Märkningsbolaget Svenskmärkning AB meddelar att butikskedjan Lidl under mars månad sänker priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent. Det handlar om cirka 200 produkter.
”Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Med lanseringen av Matriket bidrar Lidl till att öka efterfrågan på svensk mat och dryck, vilket bidrar till att svensk produktion ökar. Det långsiktiga och nära samarbete som livsmedelskedjan har med ett 30-tal svenska matproducenter innebär att Matriket ökar självförsörjningsgraden i Sverige, och tryggar jobb inom den svenska livsmedelsindustrin”, skriver Svenskmärkning i ett pressmeddelande.
– När vi lanserade Matriket var ambitionen att göra det enklare för våra kunder att hitta god och prisvärd mat från Sverige. Det lyckas vi med. Matriket bidrar även till att skapa långsiktiga förutsättningar för våra svenska matproducenter, och på sikt kan Matriket bidra till att öka den svenska matexporten. Med Matriket vill vi manifestera en bättre framtid för svenska livsmedelsproducenter och öka intresset för svensk mat i vardagen, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl, enligt pressmeddelandet.
/FoodMonitor