Konsument krävdes på kortavgift för ICA bankkort trots att det sagts upp för fem år sedan
En konsument sade upp sitt ICA bankkort för fem år sedan. Men i dagarna fick hon trots det plötsligt ett krav på betalning för kortavgiften för åren sedan dess. ICA Gruppen AB meddelar nu att man tar tillbaka kravet och ser över sina rutiner.
”Fick ett kreditkort Ica Visa alternativt Mastercard för cirka tio år sedan som jag sa upp på telefon. Oklart när men minst fem år sedan. Klippte kortet och ansåg avtalet upphört. Har sedan dess inte haft någon kontakt med banken. Nu efter fem år får jag ett krav på korthyra för cirka fem år, 1 444:30 kronor. Jag har inte fått något konto eller annat meddelande från banken vid något tillfälle under dessa fem år. Jag har inte haft någon som helst korrespondens med banken under dessa år”, skriver konsumenten i en anmälan om oskäliga avtalsvillkor till Konsumentverket.
”Dessutom står det på beskedet att jag betalt ränta under året med 108:31 kronor. Jag har inte betalat något till dem sedan uppsägningen. Frågor: Kan banken bara låta mig slippa betala årsavgiften i fem år utan att meddela mig. Borde de inte skickat det på indrivning eller åtminstone sagt upp mitt konto om de missat min uppsägning via telefon?”
ICA säger att man nu korrigerat felet och konsumenten behöver inte betala kortavgiften. Bolaget ser också över sina rutiner.
”Det är inte rimligt att kunden ska betala för detta då hon sagt upp avtalet. Vi har varit i kontakt med kunden som blivit krediterad och kommer att kompenseras fullt ut. Vi ser över våra rutiner för se vad det beror på att uppsägningen inte var registrerad”, skriver Emelie Ericson, pressansvarig på ICA Gruppen AB, i ett mejl till FoodMonitor.
/FoodMonitor