Konsument:
Coop-butik ”lurar folk på pengar”
En konsument har anmält till Konsumentverket att när hon handlar i Konsum Värmlands Coop-butik på Norrstrand i Karlstad så får hon inte det nedsatta pris som utlovas i veckoblad och på skyltar. Hon misstänker att butiken på detta sätt vill öka sin vinst. Konsum Värmland har nyligen gått igenom ett stålbad och flera butiker har lagts ner.
”Flera gånger när jag handlat i affären så har det funnits nedsatt pris i veckoblad och skylt vid varan med rabatterade priset. Men flera gånger blir inte prissänkningen av i kassan. Nu ikväll så var det kokosmjölk – ta 2 för 26 kronor. Eftersom jag förlorat pengar tidigare då de inte drar rabatten i kassan så var jag extra vaksam nu ikväll. Samma procedur... Ingen rabatt utan jag fick säga till. Kommer inte handla i butiken något mera nu. De lurar folk på pengar. Inte lagligt!”, skriver konsumenten i dagarna i en anmälan till Konsumentverket.
Konsum Värmland ser allvarligt på det inträffade och välkomnar en utredning.
”Vi välkomnar anmälningen till Konsumentverket om vi skött oss så illa, och vi ser mycket allvarligt på det inträffade. Naturligtvis ligger det inte i Konsum Värmlands intresse att lura sina ägare på det sättet. Man ökar inte sin vinst genom att inte vara trovärdig. Tvärtom påverkar detta vinsten negativt. Vi kommer att följa med detta med butiken med omedelbar verkan, och välkomnar att kunden tar en kontakt med oss för kompensation och ytterligare förklaring”, skriver Klas Olsson, kommunikationschef på Konsum Värmland, i ett mejl till FoodMonitor.
/FoodMonitor

t20