Konsument: fick kraftig diarré efter att ha ätit gammal baguette på Nextjet
En konsument drabbades nyligen av diarré och kramp i magen efter att ha ätit en baguette med kyckling och curry med utgånget bäst före dagen som enligt uppgift serverades på en flygning med flygbolaget Nextjet i Stockholm-Arlanda. Konsumenten är kritisk till hur bolaget hanterar mat.
”Är kritisk mot att försäljning av mackor med utgånget bäst före datum sker samt hantering av mackor som inte sker från kylskåp i servicevagnen utan man förvarar mackorna i en skål uppe i vagnen. Hur ofta blir mackorna framtagna från kyl och sedan tillbaka om de ej blir sålda?”, skriver konsumenten i en anmälan till Sigtuna kommun.
Konsumenten har även varit i kontakt med bolaget om det inträffade.
Sigtuna kommun har lämnat över ärendet till Livsmedelsverket som har kontrollansvaret över flygbolaget.
UPPDATERAD
Kommentar från Nextjet:
"Vi beklagar det som hänt vår kund och har under dagen pratat med vederbörande. Våra rutiner har tyvärr brustit den här gången med baguetten som hade ett rekommenderat bäst före dagen innan den serverades. Även om vi inte med 100 procent kan härleda att gästens besvär uppstod vid förtäringen ombord så kommer vi naturligtvis stärka upp våra rutiner ytterligare. Vi har våra mackor i kyla fram till dess att de serveras då de serveras fram på vagnen så att gästerna kan se vad som försäljs. Vi är självfallet noga med att de kommer i kyl därefter. Vi kan bara beklaga det inträffade återigen och gästen har särskilt tackat för en bra hantering av ärendet i vårt samtal", skriver Jens Harrysson, försäljningschef på Nextjet, i ett mejl till FoodMonitor.