kDSC 0096
Johnny’s Yellow Mustard vinner guld
Nyligen gick den 25:e upplagan av Senaps-VM av stapeln i Wisconsin, USA. Vinnare av guldmedalj i kategorin Classic Yellow Mustard var Johnny’s Yellow Mustard.
”Det känns fantastiskt att Johnny’s Yellow Mustard tillverkad i Eslöv, Sverige, slår amerikanarna på deras hemmaplan! Amerikanarna äter ju mest senap i hela världen så de vet hur en god senap ska smaka”, säger Frida Källgren, Brand Manager för Johnny’s, enligt ett pressmeddelande.
Detta var enligt uppgift första gången som en gul senap som tillverkats utanför USA vunnit guld i Senaps-VM.
/FoodMonitor
Fakta (källa O. Kavli AB):
”Senaps-VM arrangeras varje år i Wisconsin, USA. Där finns ett senapsmuseum med cirka 6000 olika senapssorter från hela USA samt mer än 70 länder. I Senaps-VM kan man tävla i 16 olika kategorier och 2018 deltog cirka 300 senapssorter från hela världen i tävlingen.”
“Johnny’s Yellow Mustard är en amerikansk osötad senap med intensivt gul färg och fin lyster. Senapen doftar lagerblad, anis och rosépeppar. Smaken är fyllig, rik och fullföljs av en frisk och fruktig citruston. En spännande och lite oväntad karaktär men alldeles perfekt till USA-inspirerade grillkvällar och matiga sandwichar. Johnny’s® Yellow Mustard hittar du i dagligvaruhandelns senapshyllor. Rekommenderat cirkapris är 24 kronor.”
”O. Kavli AB omsätter 900 miljoner SEK och har cirka 225 anställda i Sverige. O. Kavli AB marknadsför varumärkena Kavli, Eriks såser och dressingar, Johnny’s, Hultbergs, Västerviks senap, Bärry, Skyr Isländsk yoghurt, Tigers yoghurt, Bollnäsfil, Perstorp ättika, Planti, Druvan, och Lyckans Ost.”