Livsmedelskedjan Paradiset ställer sig bakom ”European Chicken Commitment”
Djurrättsorganisationen Djurens Rätt meddelar att livsmedelskedjan Paradiset blir det första svenska företag som ställer sig bakom kraven i ”European Chicken Commitment”. Kraven innebär bland annat att kycklingar får gå utomhus och att de ska vara långsamväxande.
– För oss på Paradiset är det ett självklart beslut. Vi kan inte fortsätta behandla kycklingarna som vi gör i dagsläget. 100 procent av all kyckling som säljs på Paradiset har möjlighet att gå och sprätta utomhus, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av Paradiset, enligt ett pressmeddelande.
Samtidigt ger Johannes Cullberg en känga till branschorganisationen Svensk Fågel.
– Det är oroväckande att branschorganisationen Svensk Fågel inte vill ta tag i den här frågan, säger han.
Bland annat det här innebär ”European Chicken Commitment” (källa Djurens Rätt):
att kycklingarna får mer plats att röra sig på
att de får gå utomhus (något som endast 1 procent av kycklingarna får göra i Sverige idag)
att kycklingarna ska vara så kallade långsamväxande. I dagsläget får kycklingarna bara leva i 35 dagar innan de slaktas. Under den tiden har de ökat sin vikt med hela 5 000 procent vilket leder till stora hälsoproblem.
Bland de andra företag som enligt uppgift antagit European Chicken Commitment räknas Pret A Manger, Nestlé, och Unilever.
/FoodMonitor

t20