ifDSC 0020
Atria och If förstör för livsmedelsindustrin
LEDARE: I Sverige är det livsmedelsföretagen som i första hand utreder sig själva när det gäller problem med deras produkter. Det är helt enligt gällande lagstiftning. Men FoodMonitor har den senaste tiden märkt en allt större misstänksamhet bland konsumenter om allt verkligen går rätt till.
Påfallande ofta är företagens utredningar höljda i dunkel och man frikänner nästan alltid sig själva på ett eller annat sätt. Det ska emellertid sägas att FoodMonitor också stött på många fall där företag som ICA och Coop utan vidare tar sitt ansvar och är öppna med att de gjort fel. Det ingjuter förtroende.
Vad som däremot inte ingjuter något förtroende är när försäkringsbolaget If och deras försäkringstagare livsmedelsföretaget Atria Scandinavia AB nyligen utredde ett fall då Atria:s korv skadat tänderna på en konsument. Korven innehöll en benbit.
Läs mer: If nekar ersättning för bitskada orsakad av Atria Scandinavia AB:s ekologiska Onsalakorv – undanröjde bevismaterial
If säger sig ha gjort en utredning och kommit fram till att benbiten, 3 x 3 millimeter stor, var precis så stor att den missades av de silar som används i tillverkningen av korven på Atrias fabrik.
If konstaterar också att konsumenter får räkna med att korvar som tillverkas av Atria kan innehålla benbitar av den här storleken. Därför existerar enligt If ingen säkerhetsrisk. Och finns det ingen säkerhetsrisk har konsumenten, enligt deras tolkning av lagstiftningen, inte rätt till något skadestånd.
Att Atria och If kommer till den slutsatsen är uppseendeväckande.
Men inte nog med det. I ett brev från If, som FoodMonitor tagit del av, så verkar man på försäkringsbolaget vara i det närmaste exalterade över att ha lyckats hitta ett sätt att avsluta ärendet till konsumentens nackdel och till sin försäkringstagares fördel.
Men sedan blir allting om möjligt ännu mer vridet. För när konsumenten begär att få tillbaka benbiten ger If beskedet att den sonika slängts. Detta eftersom benbiten enligt If ”är en naturlig del av produkten”.
If har alltså gjort sig av med bevismaterial som konsumenten annars skulle kunna ha använt sig av i en stämning mot Atria i domstol.
Det är skamligt gjort av If. Och Atria verkar inte ha protesterat.
Det går med andra ord inte för konsumenter att lita på vare sig Atria eller If när det gäller att utreda skador som orsakats av livsmedel. Deras agerande förstör för seriösa företag inom livsmedelsindustrin.
Ledarskribent: HÅKAN FRISELL