KO stämmer influencern Katrin Zytomierska för marknadsföring av fiskolja mot Corona
CORONA Som FoodMonitor berättat om tidigare så har många konsumenter anmält influencern Katrin Zytomierska till Konsumentverket för marknadsföring av fiskolja mot Corona. Idag meddelar Konsumentombudsmannen, KO, att man stämmer influencern.
– Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med Coronaviruset. I det här fallet har influencern varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, enligt ett pressmeddelande.
KO säger sig vara angelägna att få stopp på tilltaget och har begärt att Patent- och marknadsdomstolen utfärdar ett interimistiskt förbud mot den aktuella marknadsföringen som gäller direkt och fram till att domstolen avgör målet.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.