Happy Green och Expressen stäms av Konsumentverket
Enligt Konsumentverket har tidningen Expressen publicerat vad som ser ut som vanliga nyhetsartiklar men är annonser för företaget Happy Greens rödbetsjuice och olika kryddor som påstås bota, lindra, och förebygga sjukdomar. Myndigheten stämmer nu båda bolagen i Patent- och marknadsdomstolen.
”Rödbetsjuice och myntate skyddar mot cancer. Basilika fungerar istället för värktabletter. Det påstår företaget Happy Green i tidningen Expressen. Förutom att reklamen varit utformad som en nyhetsartikel innehåller den en rad förbjudna påståenden om hälsokost och livsmedel”, skriver myndigheten på sin webbplats.
Konsumentverket tycker det är problematiskt att en tidning som Expressen ägnar sig åt den aktuella marknadsföringen.
– Det finns två stora problem med företagens reklam. Dels är det cyniskt att spela på den sjukas önskan om att finna botemedel. Dels är det problematiskt när en tidningsutgivare upplåter utrymme för reklam som ser ut som redaktionellt material. Den redaktionella texten har en större tyngd och trovärdighet än reklam och här utnyttjar man det, säger Pär Magnusson, processråd vid KO, enligt myndighetens webbplats.
HÄR FINNS STÄMNINGEN: https://www.konsumentverket.se/globalassets/artikel/pagaende-mal-domar-och-forelagganden/pagaende-mal/stamningsansokan-happygreen-expressen.pdf
FoodMonitor söker Happy Green och Expressen.
/FoodMonitor
LÄS OCKSÅ: Konsumentverket kritiserar expressen.se och hälsoliv.se

t20