GoGreen lanserar nytt
GoGreen lanserar nu smaksatta Couscous, Bulgur och Mathavre som enligt bolaget är perfekta för alla som tycker om mat med karaktär, och samtidigt vill att matlagningen ska vara hälsosam och enkel.
Läs mer...
SCB: Livsmedelsförsäljningen ökade

Försäljningen av livsmedel och drycker ökade med 11 miljarder kronor till 217 miljarder kronor förra året. Uppgången beror både på att volymen ökade med 2.5 procent, och att priserna steg med 2.9 procent. Det meddelar Statistiska Centralbyrån i ett pressmeddelande.

Läs mer...
Vegetariska Världsdagen firas imorgon
På fredag den första oktober uppmärksammas Vegetariska Världsdagen runt om i världen. Organisationen Svensk mat- och miljöinformation hoppas att Svenskarna kan övertygas om att äta mindre kött.
"Intresset för köttfria dagar är väldigt stort just nu. Folk har börjat inse att de kan göra stor skillnad för klimatet genom att ändra sina matvanor till mer vegetariskt", säger Per-Anders Jande, informationsansvarig hos Svensk mat- och miljöinformation.
Läs mer...
Ny VD och namnbyte
Maria Forshufvud (foto) har utsetts till ny VD för branschorganisationen Svenskt Kött AB. Hon efterträder Ella Nilsson, som går i pension efter tio år som VD för Svensk Köttinformation AB. I månadsskiftet september/oktober ombildas också Svensk Köttinformation AB och byter namn till det korta och enkla Svenskt Kött AB.
Läs mer...
Musten firar ett sekel
I år är det 100 år sedan den första musten tillverkades i Sverige och nu rullar den första leveransen av Apotekarnes julmust ut från bryggeriet i Falkenberg, meddelar Carlsberg Sverige. Totalt dricker svenskarna varje jul cirka 32 miljoner liter julmust enligt AC Nielsen. Apotekarnes står för över hälften av försäljningen.

 

 

Läs mer...
forpackningar_2108
The Packaging Arena öppnar galleri för världens förpackningar
Idag öppnar företagsklustret The Packaging Arena i Karlstad ett förpackningsgalleri med de senaste trenderna och de nyaste lanseringarna från hela världen. Tanken är att galleriet ska bli en viktig plats för branschen att hitta inspiration och göra affärer.
Läs mer...
Starkt resultat för Skånemejerier
Skånemejerier visar även i år ett starkt resultat för årets första åtta månader.
– Vi har haft en mycket stark försäljningsutveckling för såväl färskvaror som för våra fruktdrycker BRAVO och ProViva under perioden, säger styrelsens ordförande Anders Olsson.

Läs mer...
FAO:
Instabila livsmedelspriser - hot mot en säkrad livsmedelsförsörjning
fao20100927_sMed anledning av den senaste tidens prisuppgång på bland annat vete samlades i fredags experter från mer än 75 av FAO:s medlemsländer och kom fram till att det inte finns några tecken på en förestående livsmedelskris i världen. Trots detta finns det inget utrymme för passivitet. Gruppen föreslår nya åtgärder för att kontrollera volatiliteten i livsmedelspriser och för att hantera risker relaterade till dessa.
Läs mer...
Matkassar för bonuspoängen

Middagsfrid meddelar att man nu inleder ett samarbete med American Express. Det innebär att Middagsfrids kunder nu kan betala sina inköp med American Express olika betalkort. Dessutom kommer Kortmedlemmarna från och med nu kunna välja att omvandla sina poäng i lojalitetsprogrammet Membership Rewards till matkassar med färdiga recept som skickas hem till dörren.

Läs mer...
Mer Västerbottensost
Nu ska produktionen av Västerbottenost öka och Burträsk Mejeri byggas ut. Efter mejeriföreningens andra tertial står det klart att vinsten ökat.
Läs mer...
Pressmeddelande:
butikfasad_pagenbutiken430Pågen öppnar eget i Malmö
Pågen öppnar i dag en egen butik i anslutning till bageriet i Malmö. Tanken är att visa hur bröd bakas och att få konsumenter att medverka i produktutvecklingen
på ett nyskapande sätt. Butiken har öppet sex dagar i veckan och säljer förutom Pågens bröd också färdiga mackor, kaffe och olika drycker.
- Det här blir en viktig del av vår produktutveckling. Butiken ger oss en ny möjlighet att prata direkt med konsumenterna och det är väldigtviktigt inte minst när det gäller produktutveckling. Vi vill visa vår passion för bröd och har haft den här idén länge, men det är först nu vi vågat ta steget, säger Daniel Gejde, tillförordnad marknadschef hos Pågen.
Läs mer...
Bloggare skapade receptbroschyr
Redan under sommaren påbörjades arbetet med Fontanas nya receptbroschyr. Tolv av den nya tidens matinspiratörer - matbloggarna - erbjöds möjlighet att medverka med varsitt recept. Nu är broschyren färdigställd och på väg ut i Sveriges livsmedelsbutiker.
Läs mer...