s2025-01-12
Länsstyrelsen Skåne var ansvariga djurhållare när högdräktiga kor i strid med djurskyddslagen skickades till slakt på Scan Sverige – enligt ny utredning som var klar i fredags
DJURSKYDDSSKANDAL Som FoodMonitor avslöjat tidigare så möjliggjorde Länsstyrelsen Skåne år 2023 att högdräktiga, avmagrade och skadade kor transporterades till slakteriet Scan Sverige i Linköping – fem stora foster föll sedan ut under slakt. En person med signaturen ”djurvän” riktade samma månad ett klagomål till Länsstyrelsen Skåne som förklarade sig jävig och lämnade över det till Länsstyrelsen Kalmar för utredning. Den utredningen blev klar först nu i fredags – och den slår fast att det var Länsstyrelsen Skåne som var ansvariga djurhållare vid transporttillfället, inte slakteriet eller någon annan – men det blir trots det inga konsekvenser.
”Länsstyrelsen beslutar att avsluta ärendet utan ytterligare åtgärd”, skriver Länsstyrelsen Kalmar till Länsstyrelsen Skåne.
LÄS MER: Uppgifter: Länsstyrelsen Skåne sålde högdräktiga djur till HKScan som sedan transporterades – fem stora foster föll ut under slakt
Det var i december år 2023 som Länsstyrelsen Skåne lämnade över klagomålet till Länsstyrelsen Kalmar. Man tog in den bedömning som den officiella veterinären på plats på slakteriet gjort.
”Av informationen från officiell veterinär framkommer att den 2, 4 och 5 maj 2023 inkom 99 omhändertagna nötkreatur till HK Scan Sweden AB (nuvarande Scan Sverige AB /red) från Länsstyrelsen Skåne”, skriver Länsstyrelsen Kalmar i sin utredning, och fortsätter:
Scan2025-01-12
”Djuren var generellt kraftigt avmagrade. Av informationen framkommer att magra djur inte har samma energireserv att klara av en transport. Djuren kan vara vid transportabelt skick vid pålastning på gården men deras tillstånd kan snabbt försämras. Vid levandedjursbesiktning den 2 maj 2023 hade flera av djuren färska skador på rumpan och svansen. Skadornas utseende och placering tydde på att de stått och avlastat kroppen mot lastbilens vägg och på sätt fått friktionsskador. Ett djur hade fläkt sig på transporten och fick avlivas vid ankomst till slakteriet. Under 4 och 5 maj kasserades fyra djur på grund av utmärgling. 28 djur bedömdes som avmagrade vid besiktning efter slakt”
k2025-01-12
”Vid besiktning efter slakt sågs också fem stora foster, tre stycken den 2 maj och två stycken den 4 maj. Fostren varierade mellan 85-95 centimeter i storlek. Längden indikerade att fostren var i de sista veckorna innan kalvning och det är inte tillåtet att transportera nötkreatur med mindre än 28 dagar kvar till kalvning (vilket betyder att de var högdräktiga /red).”
”Samtliga djur transporterades i över sju timmar och den maximalt tillåtna transporttiden för djur till slakt är åtta timmar. Officiell veterinär bedömde att med tanke på djurens hälsostatus hade en kortare transporttid varit att föredra. Officiell veterinär bedömde att en del av djuren inte var i transportabelt skick med avseende på hälsostatus och långt gången dräktighet.”
Transporterna genomfördes efter det att Länsstyrelsen Skåne i april samma år beslutat att omhänderta djur på en gård i länet. I det beslutet ska det framgå att djuren enligt myndigheten var i sådant skick att försäljning eller överlåtelse på annat sätt kunde ske – men inte hur det fastställts.
”Det framkommer inte av beslutet hur den bedömningen gjordes”, skriver Länsstyrelsen Kalmar.
LÄS MER: 99 omhändertagna nötkreatur från skräck-gård i Skåne skickades till HKScan – 4 utmärglade, 28 avmagrade och 5 stora foster
Vid ett samtal som Länsstyrelsen Kalmar ska ha haft med enhetschef Emma Thim på Länsstyrelsen Skåne ska det ha uppgetts att det ”funnits dräktiga djur som djurhållaren (den aktuella mjölkbonden/red) med all säkerhet visste var dräktiga” – som hade sålts till köpare i närheten ”för att undvika långa transporter utifrån gällande regelverk vad gäller transport av dräktiga djur”.
Gällande de djur som transporterades till Scan Sverige för slakt ska djurhållaren (den aktuella mjölkbonden/red) uppgett att det inte fanns någon risk för att de skulle vara dräktiga.
t2025-01-12
LÄNSSTYRELSEN SKÅNE SKYLLER PÅ SCAN SVERIGE
”Emma Thim uppgav att de 99 djuren som slaktades hade allihop sålts till Scan, försäljningen skedde när djuren var kvar på platsen. Det var därmed Scan som ansvarade för djuren och deras transporter och huruvida de var i skick att skickas till slakt”, skriver Länsstyrelsen Kalmar.
”Veterinär var på plats vid omhändertagandet och gjorde en besiktning av samtliga djur. Djuren ultraljudades inte, det var diskussion om det men det var också en avvägning för att inte utsätta djuren för onödigt lidande. Veterinärundersökningsprotokollen fick Scan ta del av och de djur som de köpte tog de själva beslut om att köpa.”
LÄNSSTYRELSEN SKÅNE SKYLLER PÅ DISTRIKTSVETERINÄRERNA
När Länsstyrelsen Kalmar kontaktade Henriette Bonde som är enhetschef och djurskyddshandläggare på Länsstyrelsen Skåne som var handläggare för omhändertagandeärendet ska det ha framkommit att Distriktsveterinärerna Österlen hade veterinärundersökt djuren
”Inget av de nötkreatur som såldes bedömdes vara i sådant skick att försäljning inte var möjlig eller att de inte skulle gå att transportera, baserat på de veterinärundersökningar som gjordes”, skriver Länsstyrelsen Kalmar om det Henriette Bonde uppgett och fortsätter:
”Djuren lämnade gården inom 1-2 dagar efter veterinärundersökningarna och statusen på djuren bör ha varit ungefär samma som vid undersökningarna, men oavsett var djuren då sålda till HK Scan (nuvarande Scan Sverige /red) och ansvaret för djuren var deras. Scan var inte ut och gjorde någon egen koll av djuren men fick ta del av underlaget efter veterinärundersökningarna.”
”Det framkommer inte av veterinärintygen att Länsstyrelsen Skåne bett undersökande veterinär att på individnivå specificera vilka djur som var lämpliga för transport eller inte, förutom enstaka individer.”
SCAN SVERIGE SLÅR IFRÅN SIG OM ÄGANDESKAP
I januari förra året begärde och fick Länsstyrelsen Kalmar in ett yttrande från Scan Sverige.
I yttrandet ska Scan Sverige ha uppgett att de som företag aldrig ägt djuren i den bemärkelsen att företaget ansvarar för djurens skick vid sändning.
”Detta oavsett om det gäller djur som hanterats via myndighet eller direkt från lantbrukare”, skriver Länsstyrelsen Kalmar att Scan Sverige uppgett, och fortsätter:
”Vid hantering av djur som är omhändertagna så förlitar sig företaget till stor del på Länsstyrelsens hantering och bedömning av djurens skick, framför allt i de lägen där det inte görs en gemensam bedömning på plats.”
”I underlaget som företaget fått från Länsstyrelsen Skåne inför hantering listas djurkategori och till viss del skick på djuren, där det identifieras att de har cirka 20 kvigor som skulle kalva och därmed hanteras på annat vis, till exempel med transport inom 5 mil. Det har inte nämnts att begränsad transporttid rekommenderas för övriga i djurgruppen.”
”HKScan (nuvarande Scan Sverige /red) har inget intresse i att slå ifrån sig ansvaret gällande djurskydd genom värdekedjan, dock kan företaget inte ta på sig ett ägandeskap för djur på gård.”
LÄNSSTYRELSEN SKÅNE YTTRAR SIG – OCH SKYLLER ÅTER PÅ DISTRIKTSVETERINÄRERNA OCH SCAN SVERIGE
I mars förra året yttrade sig första gången Länsstyrelsen Skåne i ärendet. Då ska man ha uppgett att totalt 270 nötkreatur omhändertagits från den aktuella gården i april år 2023.
”Beslut togs att djuren efter omhändertagandet skulle skötas på plats på gården fram tills dess att försäljning kunde ske”, skriver Länsstyrelsen Kalmar att Länsstyrelsen Skåne uppgett och fortsätter:
”Den 19 april, samma dag som omhändertagandet av nötkreaturen gjordes samt den 20 april 2023 gick Distriktsveterinärerna Österlen igenom nötbesättningen på plats. De djur som var i sämst skick avlivades och behandling sattes in för de som behövde det.”
”Den 21 april 2023 beslutade Länsstyrelsen (Skåne /red) att nötkreaturen skulle säljas. De djur som under veterinärgenomgången konstaterats vara högdräktiga men i skick att transporteras såldes till köpare som kunde transportera dem ett kortare avstånd inom 5 mil. Ett antal djur avlivades då de inte bedömdes vara i skick att transporteras. Övriga djur bedömdes vara avmagrade men i säljbart skick.”
kalv2025-01-12
Trots det missades alltså flera högdräktiga djur som sedan föll ut vid slakt på Scan Sverige Linköping.
Länsstyrelsen Skåne har bemött Scan Sveriges yttrande och anser att ägandeskapet övergått till slakteriet.
”Den 26 april 2023 anmälde HKScan intresse för att köpa alla kvarvarande djur. HKScan (nuvarande Scan Sverige /red) tog del av underlaget från värderingen av djuren den 27 april 2023 och lämnade då också bud på djuren. Djuren såldes sedan till HKScan den 2, 4 och 5 maj 2023. Efter tidpunkten för varje genomförd försäljning övergick ägandeskapet av djuren till HKScan, varefter HKScan anordnade borttransport av dem”, skriver Länsstyrelsen Kalmar om vad Länsstyrelsen Skåne uppgett, och fortsätter:
”Av de uppgifter Länsstyrelsen fått från veterinärerna som var på plats och besiktigade djuren vid omhändertagandet samt löpande uppgifter från den upphandlade djurskötaren fanns det inga indikationer på att de aktuella djuren var i sådant skick att de inte skulle kunna försäljas och sedan transporteras.”
”De djur som var i dåligt skick eller av annan anledning inte skulle kunna försäljas var redan avlivade. Konstaterat högdräktiga djur hade sållats ut och sålts till köpare på nära håll.”
”Vid tidpunkterna för transporterna var djuren sålda. Då Länsstyrelsen inte längre ägde djuren och heller inte anordnade transporten tog Länsstyrelsen inte ställning till transporttiden för de planerade transporterna.”
LÄNSSTYRELSEN SKÅNE VAR ANSVARIGT FÖR DET ONÖDIGA LIDANDET – SCAN SVERIGE ÄGDE ALDRIG DJUREN
Men enligt Länsstyrelsen Kalmar var det alltså Länsstyrelsen Skåne som hade ägaransvar för djuren som skickades till slakt – inte Scan Sverige.
”Länsstyrelsen Kalmar bedömer att det var Länsstyrelsen Skåne som var ansvariga djurhållare vid transporttillfället”, skriver Länsstyrelsen Kalmar.
”Länsstyrelsen Skåne borde ha god kännedom kring hur ansvarsfördelningen ser ut när djur skickas till slakt, då Länsstyrelsen Skåne hanterar ett stort antal motsvarande ärenden från officiell veterinär.”
”Det sker inte per automatik när djur skickas till slakt och det uppmärksammas att djuret inte var i skick för transporten, att slakteriet bedöms vara ansvariga djurhållare. … Ägandeskapet har således aldrig gått över till HK Scan.”
”Av de uppgifter Länsstyrelsen fått från veterinärerna som var på plats och besiktigade djuren vid omhändertagandet samt löpande uppgifter från den upphandlade djurskötaren fanns det inga indikationer på att de aktuella djuren var i sådant skick att de inte skulle kunna försäljas och sedan transporteras.”
LÄNSSTYRELSEN SKÅNE VILSELEDDE OM VETERINÄRUNDERSÖKNINGAR
Enligt Länsstyrelsen Skåne har Länsstyrelsen Kalmar lämnat vilseledande uppgifter om när djuren veterinärundersökts.
”I ett första samtal med Länsstyrelsen Skåne uppgav de att djuren veterinärundersökts 1-2 dagar innan de transporterades från gården”, skriver Länsstyrelsen Kalmar och fortsätter:
”Det framkommer senare att djuren veterinärundersöktes den 19 och 20 april, alltså cirka två veckor innan transporterna. Det är anmärkningsvärt att Länsstyrelsen Skåne låtit det gå så lång tid från att veterinärundersökningen gjordes tills att djuren sedan transporterades utan att en ny veterinärundersökning gjordes.”
”Att det fanns tveksamheter om djurens lämplighet för transport borde ha varit uppenbart, med tanke på de omständigheter som föranledde själva omhändertagandet av djuren. Omhändertagandet gjordes utifrån en samlad bedömning där det var djur som avlidit, djur som var i dåligt hull, djur som var i behov av veterinärvård, att det saknades foder och vatten, att miljön var dålig. Länsstyrelsen Skåne borde därför ha sett till att djuren veterinärundersöktes i direkt anslutning till transporten, med en bedömning kring lämpligheten att låta transportera aktuella djur. Officiell veterinär på slakteriet har gjort bedömningen att en del av djuren inte var i skick för transport och Länsstyrelsen Kalmar delar denna bedömning.”
kalv2025-01-12t
DE HÖGDRÄKTIGA NÖTKREATUREN
När de av Länsstyrelsen Skåne omhändertagna djuren kom fram till Scan Sverige upptäckte i samband med slakten alltså en OV från Livsmedelsverket att flera var högdräktiga.
”Vid besiktning efter slakt sågs totalt fem stora foster (tre stycken 2 maj och två stycken 4 maj). Det är inte förenligt med gällande lagstiftning att transportera dräktiga nötkreatur som har mindre än 28 dagar kvar till beräknat kalvningsdatum”, skriver Länsstyrelsen Kalmar.
”Transport under denna period innan kalvning är i strid mot djurskyddslagen och medför ett onödigt lidande för moderdjuret.”
Det är olagligt att låta transportera högdräktiga djur till slakt.
”Det är inte förenligt med gällande lagstiftning att transportera djur som inte är i skick för det, då djuren kan utsättas för onödigt lidande. Lagstiftningen anger att djur som är sjuka eller skadade inte får transporteras, förutom när det handlar om lindrig skada eller sjukdom”, skriver Länsstyrelsen Kalmar.
kalvar2025-01-12
LÄNSSTYRELSEN SKÅNE ÄR OTYDLIGA OM ÅTGÄRDER
Enligt Länsstyrelsen Kalmar var det första gången som Länsstyrelsen Skåne låtit transportera djur till slakt. Men trots haveriet tycks inte Länsstyrelsen Skåne ha meddelat att man vidtagit några åtgärder.
”Länsstyrelsen Skåne har inte helt tydligt uppgett att man vidtagit åtgärder och rättelse för att något liknande inte ska ske igen … ”, skriver Länsstyrelsen Kalmar.
Länsstyrelsen Kalmar gör inte heller något åt saken.
”Sammantaget gör Länsstyrelsen Kalmar bedömningen att det inte är proportionerligt att förelägga Länsstyrelsen Skåne om rättelse efter denna första händelse”, skriver man.
”Länsstyrelsen bedömer utifrån informationen och yttrandena att det inte finns tillräckliga skäl för fortsatt handläggning. Detta ärende avslutas därför utan ytterligare åtgärd.”
Samtidigt ger Länsstyrelsen Kalmar en känga till Länsstyrelsen Skåne för att ha försök skylla det inträffade på Scan Sverige.
”Länsstyrelsen Kalmar vill dock påtala officiell veterinärens bedömning att det funnits djur som inte var i skick för transport och att Länsstyrelsen Skåne inte har tagit tillräckligt ansvar för den uppkomna situationen då myndigheten genomgående hänvisar till att det var HK Scan som var ägare av djuren och därmed ansvariga för dem vid transporttillfällena. Länsstyrelsen Kalmar rekommenderar att Länsstyrelsen Skåne i fortsättningen upprättar tydliga köpeavtal om det är så att man anser att ägandeskapet övergår till slakteriet när djur transporteras till slakt, då det inte är det normala förfarandet”, skriver man.
FoodMonitor söker Länsstyrelsen Skåne och Distriktsveterinärerna för kommentarer.
HÅKAN FRISELL
Bilden på kon med de döda kalvarna. Foto: Länsstyrelsen Skåne. Bilderna på kalvarna på slakteriet. Foto: Livsmedelsverket. Maskeringar: Livsmedelsverket. Grafik: FoodMonitor.